fredag 4 januari 2008

Hallå där, Birgitta Barlach…

… du som dog i en bilolycka 19 januari 1980, vad tycker du om Vägverkets slogan ”Det är inte okej att dö i trafiken”?
- Det är väl jättebra om man kan uppmärksamma flera på att det faktiskt inte är okej att dö i trafiken.
Men uttrycket ”Det är inte okej…” känns bara som ett jävligt trött, platt och patetiskt försök att hitta risk-målgruppen 18-25.
- Jo fast dom har ju inte fel i sak, tycker du att det är okej att jag dog i trafiken till exempel?
Fast det känns mer som en livskatastrof av djävulska mått när du krockade med den där opeln och inte bara mattan drogs undan för mig som 12-åring, utan hela mitt jävla golv och även om jag hittat en ny plattform i livet idag och har en underbar familj som jag älskar överallt på jorden, så kan det fortfarande ibland kännas som min grundtrygghet i tillvaron består av att jag dinglar i det där hålet och håller i kanten så knogarna vitnar och det går aldrig en dag utan att jag tänker på dig.
- Jaha. (Tystnad.) Du känner så?
Ibland.
- Men det funkar i och för sig inte som slogan?
Nej det har du rätt i. Till sist vad önskar du dig helst av allt just nu?
- Att jag var hos dig och drog upp dig ur det där hålet.

13 kommentarer:

Godiva sa...

Oj.

...eeh... Fredag? (dåligt försök till att skoja bort det)



Varm kram till Dig!

Erik Ahrnbom sa...

Hallå där, Peter Barlach. Hoppas du får en fin helg.

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Peter.
Jag fattar precis vad du menar.
Tro mig!
/K

Anonym sa...

Väl rutet angående Vägverket! Du skriver vackert!

Söderberg sa...

Vackert!

Kaos-Anna sa...

Vad fint!

Snokis sa...

Men lilla gubben...

Elena sa...

Älskade Peter....Du är på väg att dra upp dig själv...
Tror på dig och vad du kan göra för andra....

Godiva sa...

Jäkligt bra sagt, Elena!

Jag tror mamma står bredvid (beredd) och ser hur lillkillen tar sig upp ur hålet helt på egen hand, och hon ler ikapp med honom när han klarar det!

Översättarhelena sa...

Alltså, det där kändes ju mer i hjärtat än något som Vägverket någonsin har sagt ...

Peter Barlach sa...

Puss alla, trevlig helg.

Huskorset sa...

Aj, vad du skriver. Jag blir helt andfådd. Jävla vägverket.

Bara jag sa...

Godiva du satte ord på mina tankar i det Peter skrev... Reter fixar det med sin familj! :)