fredag 16 november 2007

Oförutsedda utgifter

Dom säger att man alltid ska räkna med oförutsedda utgifter, men jag har sån koll på min ekonomi att för mig är en elräkning är en oförutsedd utgift.

Man kan säga att sånt som privatekonomi tillsammans med försäkringar är mina sämsta. Bland annat.

Fatta vad nojig jag blir då när jag får följande brev i brevlådan. Jag minns att jag fått ett liknande för ett par månader sen, men hoppades att det skulle vara nåt slags snigelspam eller nåt, så det slängde jag. Tror jag.
Storyn är att jag var i New York på en helgtripp i våras och spräckte trumhinnan på flyget på väg dit och eftersom jag skulle flyga tillbaka bara ett par dar senare så uppsökte jag läkare för att få penicillin för valar och elefantnässpray utskrivet åt mig.

Jag åkte till Columbia Emergency Services och det var förvisso coolt att låtsas att man var på City-akuten, men den leken höll i kanske tio minuter, de andra fyra timmarna jag spenderade i olika köer var sådär. Halvdöv, febrig och pillertrillad till max.

Då var det ju hett läge, så jag var väldigt nöjd med att jag lyckades få tag på mitt försäkringsbolag i Sverige, som lovade att de skulle fixa allting bara jag...

Det är just det. Nu när det inte är hett läge kommer jag inte ihåg vad jag skulle göra för att jag skulle slippa åka på det här. Jag minns inte ens vilket försäkringsbolag jag har. Jag är bara rädd. Och om det här är en påminnelse för en räkning gällande mars, hur mycket "Very truly yours" kommer denna M.L. ZAGER, PC vara nästa gång han skickar ett brev över Atlanten?

Nånting säger mig att M.L. ZAGER är en otrevlig typ innerst inne med en skandinavisk torpedfilial som lyder honom blint.

Vad ska jag ta mig till?

Ska jag betala? Otroligt torra 48.60 dollar, som jag inte rättmätigt är skyldig.

Ska jag kontakta försäkringsbolaget? Vilket försäkringsbolag? Och hur mycket kommer inte dom att dribbla och be om ärendenummer som jag inte har?

Eller ska jag sticka huvet i sanden? Och hoppas att hela ärendet rinner ut i densamma...

Förslag nån?

P.S Penicillinet kickade inte in förrän jag kom hem, så jag är lätt en av de tio fullaste som landat på Arlanda i år. D.S

6 kommentarer:

Godiva sa...

Helgbög?

Min kära mamma brukade sucka över mig och säga att för mig kom hyran som oförutsedd utgift. Men det var ju läääänge sen, nu är jag vuxen och duktig, och var sak på sin plats. Hmmm, kanske inte, men nu är det ett tag sen jag behövde låna pengar av mamma i allafall.

Helgbög?

Erik Ahrnbom sa...

1. Fråga Jonna om vilket försäkringsbolag ni har. Om hon inte vet går du vidare till att...
2. ... kolla planlöst men i hög fart efter räkningar, brev eller erbjudanden från försäkringsbolag. Hittar du något där så är det antagligen ditt försäkringsbolag.
3. Ring försäkringsbolaget och låt liten och helgbögig på rösten.

Kirrat.

Peter Barlach sa...

Godiva, det var bara för att på två ställen har jag sett dig hylla fredagen som en... som en riktig helgbög helt enkelt. Jag är själv något av en helgbög, men det är ju inte så att solen börjar skina och livet får en anständig mening bara för att jag får bli full kollektivt. Det var alltså inte meningen att vara oförskämd.

Tack Erik!

Båda: TREVLIG HELG! (Själv ska jag klä ut mig till maffia.)

Godiva sa...

Förföljer du mig?

Äsch, jag visste bara inte vad helgbög betydde, men nu förstår jag.

& japp, jag jobbar på att få till en skillnad mellan veckans dagar, jag tror det är bra med cykler istället för... ehhh.... Äsch.

Anonym sa...

huvudet i sanden, så klart!

Anonym sa...

Jag skulle säga såhär. Är du intresserad av att åka till USA någonsin igen? Om svaret är ja. Betala
Om svaret är nej.
Stoppa huvudet i sanden.

en sån där liten grej kan i det galna landet i väst leda till att du inte får komma in nästa gång du åker dit. tyvärr.

// t