måndag 12 november 2007

Peter Barlachs Guldblogg 2007 tilldelas...


Jag känner dig Johan, och jag har alltid gillat dig, men jag har aldrig riktigt förstått mig på dig, du är ju en sådan kuf på så många sätt. Ditt arbete har jag heller aldrig riktigt fattat, jag vet inte vad såna som du gör egentligen.

- Men vilken blogg han har den där Johan. Vilken blogg!

Din blogg förstår jag mer än väl, den är fantastisk. Visst, det är konstiga tv-referenser ibland och sjukt smal modern namedropping. Men det gör ingenting, det förstärker bara känslan av integritet, och dessutom är du hela tiden oförutsägbar. Att du kunde bjussa på din underlighet så befriande, det visste jag inte. Jag visste inte att du visste att du var en kuf. (Och jag visste inte att du dricker litervis med vatten när du duschar, det är riktigt stört!)

Men samtidigt som du blottar strupen ofta, så tvekar du inte att hugga oss i vår när vi inte är beredda. Och så denna humor, som inte bara är stor utan också faktiskt alldeles EGEN.

Eller som Lovely Godiva skrev så briljant om Johans blogg när hon, precis som jag, var orolig att han skulle lägga av idag:
”Saker man inte tänker på, sanningar man har glömt och klokskap man inte hade.
Fyndigheter och trams och däremellan åker man ibland på en kollektiv propp och intellektuell uppläxning.”

Sen i somras när du började blogga mindre dagboksaktigt och mer publikt har du faktiskt stigit i min aktning. Du är en av få som lyckas göra konst av denna bisarra och underbara uttrycksform, samt beviset för att den är här för att stanna.

Jag hoppas att jag inte generar dig, Johan. Grattis.

/Peter Barlach

Lidingö 12 november 2007


En märklig man.

2 kommentarer:

Erik Ahrnbom sa...

Stort grattis då Lindqvist!

Lagerström sa...

Bäst blogg vann