torsdag 21 februari 2008

Läser till min glädje i DN...

... att Göteborgs Stadsteater ska göra en storsatsning på nyskriven svensk dramatik. De ska beställa nya verk från en mängd svenska författare och dramatiker.

Underbart! Att någon vågar och tar sig tid och råd att spruta in nytt blod i den svenska teatern. Det är ju jätteviktigt att teatern är "en mötesplats för det som ligger i tiden", som den konstnärliga ledaren Anna Takanen säger i ett pressmeddelande. Hon säger dessutom att hennes teater är en "arena för heta och provokativa samtal och debatter". Åh vad skönt att någon sätter ner foten. Här tar verkligen Göteborgs Stadsteater ansvar tycker jag.

Extra glad blir jag när jag läser namnen som fått förtroendet: Jonas Hassen Khemiri - perfekt, han är ju så ny och språkligt intressant. Linda Skugge - äntligen ser någon att hon egentligen ska skriva dramatik. Peter Birro och Björn Runge - självklart måste vi ta med dessa giganter och göteborgsprofiler. Mina kompisar Sofia, Sisela och Bengt - grattis, välförtjänt.

En sista liten stilla försiktig ödmjuk undran till Göteborgs Stadsteater bara:

VARFÖR I HELVETE HAR NI INTE FRÅGAT MIG?!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Sillstryparpacket har aldrig förstått sig eget bästa!

/J.B

Fredrik sa...

Doing the omoralisk teaterfestivaaaal...

Peter Barlach sa...

J.B: Ja det är väl så det är...

Fredrik: Kan du förtydliga den lite är du snäll.

Söderberg sa...

ja, dom var ju på tv idag, sillstryparna...

Anonym sa...

Fredrik referar till den omoraliska schlagerfestivalen som hölls 1975 av den proggmusikrörelsen som en protest mot den stora melodifestivalen som ägde rum på Älvsjömässan(Året innan hade ABBA vunnit). Om sen Fredrik vill att du ska startat en egen festival låter jag vara osagt.
J.B aka Janne

Robin sa...

Linda Skugga. Hihi.

Peter Barlach sa...

Tack JB!

Visst är det roligt Robin!