fredag 7 mars 2008

Kryptan

I höstas fick jag ett underbart telefonsamtal från en diakon i Lund.

Hon hade hört mig i Malmö prata om min bok och sorgen efter att min mamma dog i en bilolycka när jag var tolv, och nu ville hon att jag ska komma till en Gudstjänst i Kryptan under Lunds Domkyrka och prata om detta. Jag blev ju smickrad och exalterad, men kunde inte låta bli att direkt få ur mig: "Men jag är ju inte religiös!"

Hon skrattade till och förklarade med sin lugna trygga stämma att jag hade att göra med riktiga kristna och då var sådant inte det viktiga. Det viktiga var att jag berättade min historia.

Sedan dess har jag sett fram emot detta. Och nu på söndag är det dags!

När: Söndagen den 9 mars 2008, kl. 19.00
Var: Kryptan under Lunds Domkyrka (ingång: Domkyrkan)
Hur: Gudstjänst samt Peter Barlach "Det är aldrig försent att bearbeta sin sorg"
VÄLKOMNA!
Jag brukar alltid lyckas vara professionell och hålla mig från att gråta, men i en sån här miljö vete fan hur det ska gå till.

6 kommentarer:

Erik Ahrnbom sa...

Två regler:
1. Gråt aldrig i teve.
2. Gråt aldrig i krypta.
Allvarligt talat, den där kryptan har jag varit i tusen gånger och den är lika bisarr som mäktig. Koncentrera dig på det bisarra så ska det går bra.
"Riktiga kristna"?
Det är så gött med det där.
Jag ska tipsa mamma, hon bor bara ett stenkast bort.

Godiva sa...

"kryptan under Lunds Domkyrka"... jösses, det här låter väldigt Dan Brown och mystiska 5:an. Kommer det vara mörkt och facklor som ljuskällor? Ser fram emot mobilbloggen därifrån!

Huskorset sa...

Glöm inte Jätten Finn, varpå vars axlar hela jämrans bygget vilar.

Anonym sa...

synd det inte var nacka kyrka då skulle jag ha gått // Monica

Anonym sa...

Det hade varit roligt att vara med och få lyssna på dig. Det är ju onekligen ett viktigt ämne. Dock kommer jag nog ändå vänta med att lyssna på dig ett tag till. Tänker iallafall läsa din nästa bok först. Sen kanske du tänker ge ut en tredje bok? Å då får jag nog läsa den med... SEN kanske jag kan komma på din föreställning. För du tänker väl hålla på i evighet va? Jag lyssnade nämligen på snutten du läste ur din bok och fastän jag är väl medveten om att du är vuxen, Stockholmare och hela köret... så lät inte John så i mitt huvud. Inte alls så.

Alexandra Hägg sa...

Fan, jävlar om man veta detta hade man ju gått dit. Lund ligger så nära Malmö och ämnet kändes ganska lämpligt också, fast jag inte är ett dugg religös heller.