onsdag 30 april 2008

Kvällen i bilder

Jag förstod tidigt att det skulle bli lyckat.

Lidingö järn och färg hade plötsligt fått in världens bästa grillkol, Weber (om någon känner till bättre briketter, tipsa mig, jag köper hela lagret).
Med träkolsgrillad halloumi och lammkorv från araberna i Hötorgshallen (om någon känner till någon bättre korv, tipsa mig, jag köper hela lagret) ska det i och för sig mycket till för att man ska misslyckas...
... och med min enkla tomat- och löksallad samt mina såser i yppersta världsklass...
... är det omöjligt (yoghurtsåsen består av turkisk yoghurt, basilika, mynta, lime och lönnsirap och tar c:a två minuter att göra; harissasåsen består av ett 40-tal ingredienser och slängs ihop på helst inte mindre än två dagar)...
Vi var rörande överens om att det här var april månads godaste måltid, bara i konkurrens av den här. Och kanske den här.

Efter maten grillade barnen marshmallows (bild saknas) på den naturligtvis fortfarande perfekta weberglöden. Jag rökte cigaretter (bild saknas) och tittade på mina sneda älskade ekar (bild finns)...
... innan det var dags för United-Barcelona i Champions League...
Jonna tittade en halvlek och hann kalla Manchester Uniteds målvakt för Val d'Isère och undrade om inte Deco var lite på dekis (om någon känner till någon bättre fru, tipsa mig, jag köper hela lagret).

När tre minuter återstod av matchen somnade jag i soffan som en gammal gubbe, vaknade halv tre, gick upp och körde köket innan jag återupplevde kvällen genom att skriva det här.

Tillägg: När Jonna nyss läste detta blev hon mycket upprörd eftersom hon minsann gick upp i sovrummet och såg klart hela matchen medan jag gubbsomnade i soffan. "Jag såg Ferguson krama alla!"

Och när jag ändå är inne och fingrar på inlägget kan jag berätta att Pita-brödet är vanligt köpebröd. Jag är kass på att baka.

13 kommentarer:

Borsökna Östergård sa...

Grattis!

Här ska det kopieras och på självaste Valborg...

Anonym sa...

Ett toppeninlägg! Mer såna! Jag köper hela lagr...

Var dags glimtarn sa...

Finns inget bättre än lammkorv på grill (eller grillad lammkorvsäger man väl)man kan ha jordgubbs salsa till med. Om man vill byta ut den där röran som iofs låter ubergod; )

Happy Valborg.

Erik Ahrnbom sa...

Det DÄR såg gott ut, du. Det blir hötorgshallen. Men först bryggutläggning i Bohuslän.
Brödet?

Anonym sa...

Fyy vad frestad jag blev. Måste griiilla!!
Jordgubbs-salsa låter mystiskt.

Märta Stewart/ Min stora lilla värld sa...

Aha - vilken kul blogg! Husfarstips i härlig blandning med annat! Såserna låter fantastiska. Har du lust att outa harrissasås-receptet så vore det toppen. Du har nog hittat den bästa kolen, korven och frun - grattis!

Godiva sa...

Om nån känner till nån lika bra husman, tipsa mig, jag köper hela lagret!

(fixa köket på natten så frun vaknar inte bara med belåtna minnen av den goda middagen utan dessutom utan disk efter densamma, det måste vara en på miljonen)

Putte o Piraten sa...

Det skulle vara Helmut Kohl Han lär ju brinna bra länge.

Huskorset sa...

Jag hyser stor sympati för "köpa upp hela lagret"-grejen efter min Sanbitter Dry-upplevelse 2002 som jag berättade om häromdagen.
Hittar man nåt bra, köper man upp allt man hittar. Det finns stor trygghet i detta.

Kaos-Anna sa...

Men vad trevligtni har det på andra sidan vattnet!

FinaTina sa...

Åh, kom hem till mig och laga mat. Det där såg wonderful ut.

Anonym sa...

Men hallå! Var har du varit hela mitt bloggliv? (Som i och för sig är rätt kort.)

Är redan förtjust i din rappa käft, fastän du använder tangengbordet för att förmedla den.

Hade jag sett lika bra ut som du hade jag också lagt upp en flott bild på mig själv som överskrift.

Sänder härmed en varm tanke till Anikfontän som ledde mig hit.

Borsökna Östergård sa...

Nu ska här kopieras. Glömde lime och lönnsirap. Borde funka med spiskummin i yoghurtsåsen istället?! Ha det bra i kväll!