fredag 23 maj 2008

Ljumrökt lax

Vi hade Erik och Sara med ljuvliga barn på middag ikväll.

Dags att experimentera med rökning (på ett vuxet sätt) tyckte jag. Testade en 1.2 kilos-laxsida å ena sidan och blötlagd rosmarin och alspån å andra sidan. Blott ett femtontal briketter och nästan stängda spjäll för att hålla nere värmen. (Locket på, när jag inte plåtade.)
Till detta en sås av hemmagjord majonnäs (äggulor, citron, salt, peppar, rapsolja), örter (dill, persilja, gräslök) och turkisk yoghurt.
Laxen låg i en temperatur som pendlade mellan 60-100 grader (jag var tvungen att lägga på några briketter efter ett tag och som den förstagångsrökare jag är jiddrade jag som fan med spjällen fram och tillbaka, och dessutom var jag tvungen att provsmaka och skära i den stackars fisken några gånger) i 2 timmar och 45 minuter. Till slut:
Jag serverade med kokt färskpotatis med dill och en mild gul tomat och basilika-sallad.
Bland det godaste vi ätit.

7 kommentarer:

Ting sa...

Det både ser och låter otroligt fräscht och gott ut!

Anonym sa...

Men vad hände med kronärtskockorna?

Snokis sa...

Ljuvliga barn är verkligen det perfekta tillbehöret till lax.

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Du får gärna bjuda in.
Vi är där på studs.
Härligt!

Ser sjukt gott ut.

Matdiva där.

Själv åt jag "surf and turf".

/Klaus

Peter Barlach sa...

Tingeling: Ja tack, det var otroligt gott och fräscht.

Göte: Förrätt, vad trodde du? (Majskolvarna sparar jag tills imorgon.)

Ordsnok: Ibland får du verkligen till dina kommentarer. Och ibland inte.

Klaus: Det var så sjukt gott, så att det finns inte.

Huskorset sa...

Bra jobbat med röken! Bugar.
Och - som alla säger - det ser fruktansvärt gott ut!

Erik Ahrnbom sa...

Det smakade kaka, vill jag lova!