onsdag 25 juni 2008

Bloggsupport. Tema: chiliodling

Jag har hittat det perfekta fönstret för en grymt god chili.

Den har burit frukt regelbundet sedan i början av maj. Men nu hade den växt sig så stor så att det bara kom grenar, blad och tusen knoppar, men inga frukter.

Jag anar att den hade kunnat växa sig hur stor som helst om jag inte gjort något.

Så idag började jag plötsligt dan med att beskära den jävlar. Utan någon som helst förkunskap eller research högg jag mig fram.

Glömde tyvärr plåta plantan innan jag gick loss, men såhär ser den ut nu...
... och om man betänker hur det ser ut på golvet under, fattar ni vad jag har kört!
Nu till min ödmjuka fråga. För alla med gröna fingrar därute:

a) Har jag gjort rätt?
b) Om inte, finns det något jag kan göra för att reparera min ivrighet?

Tacksam för svar.

/Chiliarboristen

7 kommentarer:

Anonym sa...

På a) svarar jag "vet inte" men på b) svarar jag "Javisst, ta fram tejpen".

Peter Barlach sa...

Hahaha! Tack, vi är på samma nivå hör jag.

Huskorset sa...

Haha! Chiliarboristen! Utmärkt alias.
Lilla Blå: Och ympvaxet!

Våra chiliplantor bara blommar i växthuset än så länge. Hoppas livligt på att de ska bära frukt.Frågor:
Hur länge har du haft din?
Hur var det - har du sått den själv?
Vilken sort är det?

Peter Barlach sa...

HK: Du fattar ju att jag skrev typ hela inlägget bara att få använda det där aliaset.

Jag har haft min sedan april nån gång, fast det dröjde länge innan jag planterade om den i större kruka. Kanske mitten på maj. Det var då den tog fart.

Jag köpte den som liten pytteplanta och kommer inte ihåg vad den heter och har inte kvar nån lapp. Men den är typ 7-8 på svennestyrkeskalan.

Godiva sa...

Ja, jag är också väldigt nyfiken på fråga b, ha ha!

Minns när släkten hyrde ut det gemensamma lantstället efter att farfar och farmor dött, och hyresgästerna började med att "beskära" de fantastiska 30-åriga rhododendronbuskarna jämns med marken... det var sorgligt det.

Putte o Piraten sa...

Kul att se att du gjort fullständigt rätt. Men nästa gång du ska leka trädgårdsmästare så fråga oss växter är lite av våran special gren. Och nej Peter att röka bladen ger inget rus.

Anonym sa...

"Det som inte dödar - det härdar"