fredag 6 juni 2008

Hos revisorn

Var som sagt hos revisorn igår. Ännu en ny. Kvinnan från dagen före brände jag tydligen ut på mindre än ett dygn. Nu mötte jag en trevlig man i 45 årsåldern.

Han idiotförklarade mig på kanske det trevligaste sättet någon någonsin har idiotförklarat mig. Han sa bland annat saker som att har man ett eget företag har man faktiskt ansvar för bokföringen och att vi skickar in deklarationen nu, sedan kompletterar vi under sommaren eftersom mitt kvittokaos är bokförarens absoluta mardröm och det vi kom fram till var att jag måste ha en bokförare.

Det känns ju skönt att ha bestämt det, och han skulle fixa en bokförare åt mig som jag ska få träffa och göra upp en plan med. Jag kom ifrån mötet utan någon som helst heder naturligtvis, men inte nerpissad av skamkänslor i alla fall.

Kosta vad det kosta vill, men att ha någon att skicka sina kvitton till en gång i månaden tycker ADHD-VD´n i det här företaget är grymt skönt. Och lite proffsigt att ha en bokförare. När jag gick ifrån mötet såg jag fram emot samtal där jag kunde referera till min bokförare.

Och vem vet, man kanske kan hitta något extra litet trevligt avdrag tack vare bokföraren.

Nä, det känns bra nu faktiskt. Att ha en riktig bokförare som kan hålla koll på mina pappershögar och sortera mina kvitton.

Nu återstår bara ett annat litet problem...
... vem ska hålla koll på mina klädhögar och sortera mina strumpor?

4 kommentarer:

Patricia sa...

Olga Sletvana från Polen?

Snokis sa...

Jag vill också ha en bokförare, mest till att sätta in papper i pärmar och så men ändå.

Frågan är vem som ska lägga dina kvitton i kuvert och skicka dem till bokföraren.

Översättarhelena sa...

Det jobbiga med de bokförare jag har anlitat är bara att de brukar börja försöka uppfostra mig efter ett tag. "Det är väl inte så svårt att komma ihåg att betala momsen. Den ska ju betalas den tolfte varje månad!" Suck. Jo, det är faktiskt väldigt svårt.

Översättarhelena sa...

Därmed inte sagt att jag vill vara utan bokförare.