onsdag 16 juli 2008

Hej, Matdivan här igen

Igår gjorde jag en marinad för min majskyckling:
Marinaden bestod av lime, vitlök, ostronsås, farinsocker och lönnsirap. (Jag hade tänkt soya också, men det råkade jag glömma, vilket senare visade sig var en jävla tur!)

Jag la kycklingen och marinaden i en plastpåse, som jag la i kylen i ungefär ett dygn (jag vände den då och då, men det tror jag inte behövs).
Idag grillade jag den på indirekt grillning, med inte alltför många briketter, typ 12-15 på var sida. Locket på i en timme (jag penslade med marinaden c:a var 15 minut).

Under hade jag en skål med en bottenskyla vatten för att inte bränna skyn som droppade ner.

När kycklingen var klar (det tog ganska exakt en timme) reducerade jag innehållet i droppskålen (i en kastrull på nian på spisen i cirka fem minuter) tills det blev en perfekt krämig sås.
Kycklingen och såsen serverades med nypotatis och en sallad som bestod av morot, paprika, rödlök och sockerärter. (Dressingen: lime, socker, salt och peppar.)

Kycklingen och kombinationen av det hela var osannolikt, sagolikt gott, och så öst möter väst-nyskapande härligt att jag mitt i middagen var tvungen att höja en skål för mig själv och min matkonst!

PS: Att använda ostronsås helt istället för soya var värsta vinnargrejen, särskilt i kombo med farinsockret (kan ha varit muscudavosocker som i min bok bara är en pretentiösare form av farinsocker, men det kan andra säkert bättre) blev det en så nötig, söt och skön smak.

4 kommentarer:

Alice sa...

Du kanske borde starta ett eget program...typ. den sjungande kocken! ;)

Peter Barlach sa...

Hehe, bra idé...

Elena sa...

...eller en kokbok. "Inte bara mat"

Peter Barlach sa...

Inte bara mat är jättekul!