onsdag 13 augusti 2008

Man biter ihop för sin käraste

"Vilken tur för hustrun att hon är bortrest då. Så att du får vara pipig i din ensamhet..."

Så säger Mona i kommentarsfältet under förra inlägget. Mona har uppenbarligen har en pipig man och därmed tror att det gäller alla.

Mycket kan man säga om mig. Men jag är inte pipig för min fru när jag är sjuk.

Man biter ihop för sin käraste. Punkt.

Bara en gång har jag varit pipig för min fru. Jag hade kommit hem från en filmfestival i Kiev (nej, min film vann inte). Jonna kom och hämtade mig på Arlanda och jag behövde bara sätta mig i bilen, så kände jag febern komma. Sen följde fem totala mardrömsdagar. Med hög feber, svåra kramper i magen och framförallt ostoppbar diarré (den svidbajan finns inte på världskartan).

På den femte dagen stod jag inte ut längre. Jag bad Jonna ringa någon typ av sjukvårdsupplysning. Jag tänkte att "dom kanske kan hämta mig med ambulans..."

Jonna tyckte den sägningen var rolig, men det fattade inte jag då, jag var så sjuk så att humorn försvunnit. Då är man sjuk.

Det visade sig naturligtvis att om man inte är bebis eller pensionär, så måste man ha diarré i upp till två veckor innan man ska komma till nåt sjukhus. Så det var bara att lida klart. Men, tro mig, jag var inte kaxig.

Såvida Jonna inte läser denna blogg, vet hon inte ens om att jag är sjuk och det skulle aldrig falla mig in och ringa henne och gnälla. Man biter ihop för sin käraste.

Men däremot med bloggläsare är det något annat:

SNÄLLA RARA MÄNNISKOR, JAG MÅR SÅ INIHELVETE DÅLIGT, JAG HAR FEBER OCH MINA BIHÅLOR VÄRKER SÅ ATT JAG INTE KAN TÄNKA, SNÄLLA RARA TYCK SYND OM MIG OCH SKRIV SÅ SMÖRIGA KOMMENTARER SÅ ATT DET DRYPER OM KOMMENTARSFÄLTET!!!

20 kommentarer:

Elena sa...

oh.. vilken tur du lever iaf. (Jag hade inte uppdaterat datorn så där av mitt kommentar i det tidigar inlägg.)
Men som sagt du lever, och det är för mig helt underbart efter som jag älskar att läsa dina fantastiska inlägg. Och för att jag längtar efter din nya skiva som jag tror kommer vara om möjligt ännu bättre. För att inte säga boken... kan snart inte vänta på nästa bok. Och du på scen.. kan inte nog beskrivas... så gränslöst underbart...
Känns det lite bättre?
Du vet att du kan ringa, jag tar ledigt kommer på en gång med öl och cigg... puss

Anders Sparring sa...

Jag förstår varken Mona eller dig. Varför får man inte vara ynklig inför sin partner? Vad är poängen med att stoiskt låssas som att man mår bra, när man inte gör det? Så länge inte pipigheten (fult ord) blir en livsstil är det väl okej att må lite dåligt ibland, eller att få ta hand om. Det är också kärlek.

Anonym sa...

Krya på dig din stackars sate!

Huskorset sa...

Jag är ingen fena på smörning, men empati, det känner jag. So here goes:

Nää. Fy, alltså. Usch.

När Lillsvågern var liten och var ynklig sa vi något som kan vara på sin plats en dag som denna: "Storstackars. Riktigt storstackars. Stackerli-storstackars!"

Krya på dig.
Sparring har rätt. Det är inte fråga om gnäll.

Peter Barlach sa...

Elena: Åh vad fint skrivet, tack! Ölen och ciggen spar vi. Puss!

Anders: Självklart har du rätt. Men en förkylning är bara att ta utan pip (håller med, det är ett fult ord). Mina psykiska krämpor och min ångest får hon ta alldeles för mycket av däremot. Där är jag en mes...

Janne: Tack!

Peter Barlach sa...

Huskorset: Storstackars. Fint!

Anonym sa...

Jag tänker så här... Du måste ju varit pre-sjuk redan i måndags och ändå var du ett sådant fantastiskt och spirituellt sällskap...
Tänk, tänk bara att du trots sjukdom gjorde ett magiskt första intryck. Då är man en härlig person, inte sant?
krya på dig
Tesso

Anonym sa...

Stackars stackars stackars Peter. Vill du jag ska sända över en liten öststatsbalett som kan underhålla dig lite stillsamt medan du andas genom munnen? Vill du hellre ha ett hemsänt strippogram innan frun kommer tillbaka? Eller nöjer du dig med mina djupaste sympatier och en kram på avstånd?

Anonym sa...

Även jag skickar ett storstackars. Stackeli-stackeli-storstackars. (Jag säger lika mycket till mig själv, som också överdoserar Nasonex. Tack GUD för Nasonex.)

Anonym sa...

Skrev jag öststatstablett?

Peter Barlach sa...

Tesso: Oj, vad fint. Tack, jag gillar er skarpt också, och vilket bollsinne han har den där Sigge!

Lilla blå: Du skrev balett, men jag läste tablett och är det tablett du menar vill jag ha den, annars röstar jag på alternativ två.

Suziluz: Tack! Nasonex!

Godiva sa...

Puss!

MonasUniversum sa...

Jag SA ju att du var pipig!
Och bäste herr Sparring; dessvärre så är jag en sån som tycker att det är högst omanligt att vara pipig vid en "vanlig" förkylning, även om det i detta fall råkar inbegripa lite bihålor. Jag skulle tro att det bottnar i att jag själv är typen som biter ihop eftersom jag sällan har tid att vara sjuk. Hur som helst så må det vara en sämre fördom jag har.

Under tiden får jag sälla mig till övriga smörtomtar och önska herr Barlach ett krya-på-sig. Jag kanske ska ta på mig sjuksköterskeuniformen och komma över med lite soppa..

Eller med lite knarktabletter från mataffären i Las Vegas; de är ruggigt effektiva.

Puss på´re

Peter Barlach sa...

JAG VILL HA KNARKTABLETTER FRÅN MATAFFÄREN I LAS VEGAS!!!

Mrs Li sa...

Stackare!!!! Sympatin vet inga gränser när det gäller bakterier i bihålor... Aj, aj, aj

Du, jag tror att du behöver en nässköljning med typ kaustiksoda ;)

Eller varför inte en liten näsflöjtsorkester som kan spela kramgoa låtar! Med empati.

Anonym sa...

Jag tycker jätteynd om dig och är rädd för att du ska dö av åkomman.

Det vill jag ju inte för jag tänkte lära känna dig och utnyttja dig inför mina kommande dagar som skribent ;)

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Peter!
Det går om tills du gifter dig.
HAHA!
Så brukade min mormor alltid säga. Visst är det världens störigaste kommentar?

Allvarligt talat,

KRYA PÅ DIG!

/Klaus

Anonym sa...

Nasonex? Nanosex? Vad är det???

Söderberg sa...

he he, din lyxlirare

Snokis sa...

Det verkar ha runnit mycket snor genom gångarna sedan jag var här sist.