fredag 29 augusti 2008

Roadblogg

Den 17 september startar Peter Barlachs underbara resa genom Sverige. Jag ska spela min enmansföreställning Heliga familjen i samarbete med Riksteatern.

Jag ska åka land och rike kring helt ensam. Kanske 1000 mil i bil. Sverige runt på 80 dagar. Sakna min familj.

Mer än hälften av min vakna tid tänker jag på den här turnén. Det känns lite som mitt liv före och efter hösten 2008. Det känns nästan som en expedition, som måste planeras minutiöst.

Ni som tycker det verkar trist kan lika gärna hoppa av redan nu, för i höst kommer det här är att bli värsta roadbloggen.

Igår gick jag tillexempel en ljudkurs ute på Riksteatern eftersom jag ska vara min egen ljudtekniker. I början hade jag nästan lite panik - framförallt över alla sladdar. Trots att jag är helt ensam ska jag ändå åka runt med 200 meter sladd som ska kopplas rätt på kanske 20 ställen. Ni som varit med ett tag och sett min ordning hemma, kan förstå att jag blir lite nojig. Sen ska det låta bra också - helt på bara mitt ansvar. Sen ska man plocka ihop allt igen och då bör man nog göra nånting jag aldrig gjort i hela mitt liv - lägga tillbaks grejerna där man tog dom!

Här är några av titlarna jag bär på min resa:

chaufför
roddare
ljudtekniker
scenmästare
scentekniker
turnéledare
publikvärd
sminkör
scenograf
kostymör
påklädare
merchandiseansvarig
artist
regissör
manusförfattare
sångtextförfattare
dramaturg
musiker
kompositör (tillsammans med Oscar Söderberg)

Snälla, säg att ni gör mig sällskap?

15 kommentarer:

Snokis sa...

Klart vi gör. Det kommer att gå asbra och du kommer säkert att ha kul, nästan hela tiden.

Anonym sa...

kommer att närvara med en stor frenesi... och med andra svåra ord.

Märta Stewart/ Min stora lilla värld sa...

Du kommer klara det där hur bra som helst! Gör ett kopplinggschema för sladdarna (om möjligt). Var noga när du plockar ihop dem ... ungefär som när ljusslingorna till granen ska ner. Man tackar sig själv året därpå om man ger sig tid att stoppa ner ljusen i förpackningen och inte trassla sladdarna ...

Följer bloggen med spänning!

Peter Barlach sa...

Min stora lilla värld: Det är just det. Jag skulle köpt ny julgransbelysning varje år, om det inte var för min fru!

Pontus och Snokis: Tack för stöd!

Anna sa...

Självklart; det blir både bloggsällskap och teaterbesök från min sida.

Gäddan sa...

Hurra vad spännande!
Är det nyskrivet material?
Min mamma sa ibland att man inte kan älska utan att sakna.
Hon är inte någon poet, men det var klokt sagt ändå tycker jag.

Fredrik sa...

Jag hänger med, av någon anledning gör jag faktiskt det:)

aussiekicki sa...

Jag är med via bloggen, även om jag gärna skulle vilja se en föreställning....

Anonym sa...

Vem är smörgåsnisse på turnén?

Översättarhelena sa...

Jag tänkte försöka ta mig till Falköping eller Falkenberg eller möjligen Uddevalla. Trevliga små hålor på sitt vis, allihop.

MonasUniversum sa...

Givetvis gör vi det. Jag oroar mig dock för blandningen av ordning & reda tillsammans med dina adhd-problem..

Huskorset sa...

Klart vi gör!!!

ÖH: Uddevalla är klockrent, jag har känningar där. Inte för att det betyder nåt men jag har det. Vi gör gemensam sak tycker jag? Som en sorts blogg-groupies. Bloupies.

Elena sa...

Jag är med.... hela vägen.

Översättarhelena sa...

Det blir ju toppen att ta sälle till Uddevalla. Så får det bli!

Robin sa...

haha, där e du go Fredrik!