fredag 5 september 2008

Efterfrågan

En av de bästa sakerna med årets sommar, som bestod av runtkuskande i Sverige, var tillgången på närproducerade, på riktigt odlade och sunt uppdrivna råvaror av allehanda slag.

I Henån på Västkusten kunde jag köpa ett bacon från en mindre gård och det var dubbelt så gott som det som de sönderstressade Scan-grisarna levererar.

I Hangvar på Gotland la jag pengar i en låda och fick sex små ljuvliga ägg, som gav en majonnäs gulare än de gulaste solrosor.

I Åbo i Finland åkte människor från byarna och öarna runtomkring staden in till Stora Torget för att kränga kanske fem kilo hemodlad nypotatis!

Osv.

Jag fattar kanske: marknadsekonomi... utbud och efterfrågan... storstad...

Men ändå. Om jag nu bor på jävla fucking Lidingö, strax utanför jävla fucking Stockholm, och jag INTE vill flytta och jag INTE vill ha Arlas fuskekologiska pissmjölk eller ICAs egna - lite billigare, mycket sämre - vidriga varor. Och jag vill heller inte ha nån lastbilsekologisk horkorg med populistisk alibifrukt en gång i veckan, utan jag vill bara kunna stödja små, lokala handlare och producenter som har koll på sina grejer och vet hur man använder, sol, jord, vind och vatten för att göra djur och natur lite mer harmonisk - och smakrik!

Jag vet hur jag får tag på bra köttbitar, men allt det andra!

Hur gör jag då? Nån som vet? Var finns det utbudet? Här finns det efterfrågan.

13 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Bondens egen marknad kanske kan vara något, det finns väl överallt nuförtiden? Fast jag tycker nästan det brukar vara mer honung i gulliga små burkar än nyupptagen potatis, åtminstone här i stan ...

Malinka sa...

Bra fråga. Vi undrar också. Börjar tro att man måste bo på riktiga vischan alternativt odla själv.

Erik Ahrnbom sa...

Jävla bra fråga!
Och, precis som Helena skriver, tycker jag att Bondens Marknad mest är skansen-mög.

Ank sa...

Tyvärr är läget ofta lika illa på vischan. I somras fick vi tokspel över handlaren i Bungehallen (ICA) på Gotland, ett stenkast från Fårö, när det enda lamm som fanns att tillgå var djupfryst från Nya Zeeland. Och sockerärtor från Kenya.
Man baxnar ju, för fan.

Anna sa...

Och jag som bor på vischan, hyfsat i alla fall, måste ändå koldioxidköra mellan alla odlare, vilket inte heller känns riktigt bra.

Figges Blogg sa...

Word Peter, bra skrivet.
Jag vill inte heller äta en massa stressat skit.
Jag vill äta glada grisar på riktigt.

Mrs Li sa...

Här!
http://taffel.se/artiklar/taffelhjaltar-taylor-jones

Taylor and Jones!!! PÅ min gata där jag jobbar. Missa inte ;)

Och här;
http://www.gudmundsgarden.se/

Nära mitt sommarparadis. Jag hamstrar när jag åker hem. Dessutom är dom två ägarna så charmiga att man vill ta med sig dom hem också ;)

Malinka sa...

Nu minns jag att jag såg en skylt som pekade in på ... Hälsingegatan eller Sigtunagatan, förmodligen Hälsinge, mellan Odengatan och Karlbergsvägen, där det annonserades om typ försäljning från gård.

Jag ska undersöka saken snarast.

Kaos-Anna sa...

http://www.ekotorget.se/default.asp?p=1124

http://www.gardendirekt.se/


Puss och kram från Kungliga Nacka.

Kaos-Anna sa...

Fast.
De där går väl under benämningen horor för dig.
Men jag antar att det är svårt för en lantbrukare att driva butik, därför går de ihop eller någon för ihop dem för att de ska kunna tjäna ett par spänn.
Jag ser inget fel i det.

Här är en annan matgrej som inte har med ditt inlägg att göra.
Men det tänkte jag testa när jag börjar jobba.

http://www.middagsfrid.se/

Just nu får jag en horlåda från Årstiderna varje fredag.
Jag kan tycka att det är synd att de använder sig av utländska leverantörer, men jag antar att det är ett måste för att få citroner levererat i november.
Jag är nöjd med lådan och det är smakrikare grönsaker. Dessutom får man testa nya grönsaker som kanske inte annars skulle ha köpt.

Fast jag vet inte.
Visst vore det fint att svänga till den lokala gården och köpa lite fina varor.

Men det faller nog på att det inte finns ekonomi i det eller att det förmodligen finns massa förhållningsregler från Livsmedelsverket gällande försäljning direkt från källan så att säga.
Sverige 2008. I synnerhet Stockholm 2008.

Fredrik sa...

Åhh, Henån. Vilka barndomsminnen som sköljde över mig nu:)

Peter Barlach sa...

Tack för alla tips, de ska jag kolla upp. Tack också för stöd. Kan man inte göra nåt här?

Fritt ur hjärtat sa...

Peter, jag lever ju så gott som ekologiskt och när jag är iväg någonstans brukar jag kolla KRAVS hemsida. www.krav.se där finns rubrik gårdsbutiker, kolla där vad som ligger närmast och vilket utbud du söker.Jag har också legat på Widarkliniken i Järna, Nibble där är en underbar butik, kanske långt??? Men väl värd ett besök, eller många! KRAM