torsdag 11 september 2008

Var på NK häromdagen

Jag gick förbi platsen där den fantastiska Anna Lindh mördades för fem år sedan. Nog hade jag hoppats att NK skulle hedrat henne på något sätt. Kanske inte ett inglasat museum med kläderna hon hade på sig och kondoleansböcker och sånt, det fattar jag också att det inte kanske skulle vara genomförbart. Men bara nånting som visar att vi inte glömt var och hur det gick till.

Jag stannar alltid till någon sekund vid plaketten i marken på Sveavägen och varje gång fladdrar minst en tanke förbi på Olof eller Lisbeth eller Christer och det är skönt.

Jag tror ju inte på att bearbeta genom förträngning. Varken mina egna trauman eller Sveriges. Bearbeta genom att återuppleva.

Men det fanns ingenting vid mordplatsen på NK. Ingen staty, inget minnesmärke, inte ens en liten plakett om Anna Lindh. Och Filippa K som låg där vid tiden för mordet har flyttat på sig. Förmodligen för att de inte vill blanda ihop kunder med turister. Nordiska Kompaniet vill helt enkelt inte - man kan ana av kommersiella skäl - ta ansvar för eller ens kännas vid att de är med på ett ganska viktigt hörn i ett av de sorgligaste kapitlena i modern svensk historia!

(Det enda som påminde oss om det fruktansvärda dådet var en grönvit profilbild på Mijailo när han flyr från mordplatsen.)

9 kommentarer:

Söderberg sa...

briljant!!

verkligen

Märta Stewart/ Min stora lilla värld sa...

Instämmer med föregående bloggare.

:-)

Sus sa...

Det slutet klår nog de flesta..=)

Huskorset sa...

Feruketansevärt. Och kul.
En oslagbar kombo.

Bara du, Peter. Bara du.

Snokis sa...

Jag tänkte samma sak sist jag var där. Kuk-NK!

Anonym sa...

Profilbilden på Mijailo är klockren. Har han varit i Karlskrona också?
Tycker mig ha sett honom...

Anders Sparring sa...

Mycket bra inlägg. Kan inte påminna mig att jag har varit där uppe sen mordet (eller kan det stämma)

Håller fullständigt med om vikten av minnesmärken eller påminnelser. Men i NK-världen är det tydligen gå vidare som gäller.

Anonym sa...

Handlar väl om att nk inte vill påminna om att här käre konsutment kan du bli knivhuggen till döds. Sånt kan ha en tendens att få omsättningen att sjunka.
/ carl

Anonym sa...

varför ska det vara en staty där för att minnas henne? isf borde det vara statyer där varje människa har blivit mördad? varför är just anna lindh så viktig? hon var väl lika viktig som en annan människa?