fredag 10 oktober 2008

Om hur det känns att spela för 45 personer i en lokal som tar in kanske det tiodubbla

Så var det till exempel i Christinasalen i Piteå i tisdags och, jo tack, på förhand känns det sådär.

Precis, som det känns sådär att spela kvällen efter i Medborgarhuset i Arvidsjaur för kanske 40 personer i en lokal som tar åtminstone 300.

Precis som man kan gräma sig lite över att det är föräldramöte i byn Vuollerim, så att det bara dyker upp 32 pers mot förväntade 70...

Jag har sedan jag lämnade min familj i lördags kört omkring i norra Sverige ett par, trehundra mil och spelat för ungefär lika många personer.

Är det verkligen värt det kanske man kan fråga sig då?

Jag har aldrig ens funderat på om det inte skulle vara det.

Så fort jag kliver upp på en scen koncentrerar jag mig ju på dom som är där (även om det så är 12 betalande i Filipstad), inte på de som inte är där. Det har dessutom varit oerhört lätt denna vecka. Alla som har varit på föreställningarna har varit extremt lyhörda, vi har haft ett härligt samspel och jag har vågat kasta mig ut och pröva nya grejer varje kväll och jag har njutit nästan varenda sekund.

Några exempel på möten med människor under veckan som gått:

Att få träffa sköna, fina, söta Siv från Vuollerim, som skrattar och gråter omvartannat genom hela föreställningen och efteråt bjussar på världens största kram, det vill man inte vara utan för allt i världen.

Eller Amelie från Arvidsjaur som är 23 och drömmer om att komma in på polisutbildningen i Växjö och få sin Robert, som är militär i byn, att flytta med dit. Innan föreställningen undrade hon om jag var bra, hon hade ju aldrig hört talas om mig. Efter föreställningen sprang hon till bankomaten och köpte både skivan och en bok. Hon sa med sitt stora vackra leende: "Nu vet jag vem du är!" Så gav hon mig en kram och fick ett pussel tillbaka.

Eller att få träffa Adrian från Piteå, som är 12 max 13 år och satt som klistrad genom hela föreställningen i Piteå och efteråt kom fram med en svettig hundring och lätt rodnande ansikte, kryddat med de charmigaste pojkfräknarna man kan tänka sig. Han sa inte så mycket, men han pekade på en bok och jag minns att jag skrev "Till Adrian, du är en cool kille, vi ses igen!" för det hoppas jag verkligen.

Det här är ju naturligtvis möten jag kommer minnas hela livet och bära med mig oavsett.

Som bonus fick jag idag i Luleå nys om att det var en recension i gårdagens Norrbottenskuriren av min Piteå-spelning. Den är mycket välskriven av Regine Nordström och hon inleder hela recensionen med

"På scenen står en pojkman. Han är klädd i propert svart, han har en gitarr, han har charm; Peter Barlach åker genom Sverige på Riksteaterturné med Heliga familjen"

Sen skriver hon saker som: "Han tar ut sina poänger - vi får förstås skratta - på styvfamiljens besvärligheter, sig själv och ibland på oss i publiken."

Hon avslutar hela recensionen med:

"Clownen som gråter vår smärta måste därför tala om det hemliga med särskild skärpa och samtidigt närma sig sin egen nakenhet utan skyddsnät. Precis det som Peter Barlach just i den stunden gör.
Kanske blir han aldrig klar över hur mamma Birgittas hastiga död formade hans manlighet, men för ett ögonblick när stora Christinasalen blivit en intim teater öppnar han kanalerna till mina egna katastrofer.
Det trodde jag inte pojkmannen däruppe på scenen skulle kunna åstadkomma."

Magiskt är ordet.

PS: Jag sprang in i Håkan Hellström med sitt 10-mannacrew i matsalen på Stadshotellet idag vid lunchtid. Han spelar ikväll för 700 pers i utsålda Kulturens Hus i Luleå, och ja, hur ädel jag än må låta hade jag offrat höger lillfinger (det vänstra behöver jag när jag spelar gitarr) för hans publiksiffror... DS.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Vackert. Det är så det ska vara: möten och att minnas dom.

Monica sa...

härligt det låter !!;)

Godiva sa...

Det kommer. 700+

Anonym sa...

Det här gode Barlach. Det här inlägget berörde mig väldigt mycket. Stort skrivet av dig, och fint och genomtänkt skrivet av Regine.

Och du vet ju det redan sedan tidigare, men för tydlighetens skull; jag skulle mycket hellre vara dig än Håkan Kråkan oavsett publiksiffror...

Nina G Ohlsson sa...

Åh vilken fantastiskt fin recension! Häftigt!

Fritt ur hjärtat sa...

Fast som arrangör känner jag svetten bryta ut i pannan. Det är inte alltid lätt att sälja in en föreställning som ingen hört om, med en artist som är relativt okänd. Skönt att du tar möten med dig i bagaget, men jag känner för de arrangörer som jag vet jobbar och lobbar, man skäms som en hund när man står där och ler sedan....

Elena sa...

När du vid något tidigare inlägg frågade oss vad vi önskade att du skulle skriva i din road blogg, så var det just det här jag önskade. Dina upplevelse av de möten du gör med publiken. Jätte spännande att dela det med dig. Tack!
Om recentionen vill jag bara säga mitt i prick med mina egna tankar/känslor de gånger som jag har varit i din publik.
Kan förstå att du kan ha en dröm om att det ska sitta minst 700 i publiken... men å andra sidan känns det som att du har hittat in i din publik.
kram <3

Peter Barlach sa...

Tack alla för fantastiska kommentarer.

Fritt ur hjärtat: Fast det var ju just det du INTE skulle känna. Att jag är i det här för nåt annat än fulla hus. Känn lugnaet, det blir bra.

Fritt ur hjärtat sa...

jag förstod alla det!! Jag läste allt det fins du skrev om härliga möten, blev glad åt det. Och fick ångets över biljetter;-)

Anonym sa...

Peter, du kan räkna med att så fort jag ser namnet Peter Barlach på en affisch uppklistrad på en dörr, en lyktstolpe, ett plank, ja var som helst...
Kan du räkna med att du har en till i publiken...
Hade jag sett inslaget från Malou tidigare hade jag helt klart rusat och bokat en plats till din nuvarande föreställning. Nu vet jag vem du är... näe...det vet jag ju inte... men jag vet att jag tycker att du är helt fenomenalt fantastisk på att beskriva livet...
Sån inlevelse, sån humor som ändå bottnar i djupaste allvar.
Träffsäkert, Lysande...
Ja alla superlativ i världen. =)
Så gråt inte... nästa gång du sätter upp en föreställning i krokarna... kan du räkna med åtminstonne en till i publiken =)
Och jag har redan gjort PR för Dig och vad du gör bland vänner och bekanta...
Så... Snart kan hela norrbotten ditt namn =)

Best of Luck! /M