onsdag 12 november 2008

Daten i bilder

Jag var tio minuter tidig pga att tåget passade så. Klev in på detta magiska Köpenhamn-ställe. Ett sånt där som helt enkelt inte görs i Sverige.

Fick ett sms av Figge att han var sen, men precis när jag skulle liveblogga om det steg han in. Tre minuter tidig.
Han var precis så trevlig, rolig, smart, ödmjuk, självironisk och bjussig på alla sätt och vis, som man kunde tänka sig.

Vi åt och drack och babblade och gick ut och rökte med jämna mellanrum (man fick inte röka inomhus så länge det fanns matgäster i lokalen, sen var det fritt fram på ett danskt vis). Vi summerade våra liv så efter tre timmar blev vi partysugna.
Vi visste att Jonas och Ylva och Cricko var på andra sidan bron och skulle ansluta vid 9-tiden. Vid halv nio-snåret ringde dom och krånglade lite och undrade om vi inte ville komma till Malmö istället. Figge satte tydligt ner foten och sa saker som att Malmö är Flen och Köpenhamn är New York. Dessutom ljög han och sa att man kunde köpa vin på tåget och att köket skulle vara öppet när de kom.
Vi bytte till det stora runda bordet (i bakgrunden syns mitt och Figges lilla romantiska bord) Jonas och Ylva och Cricko kom efter en stund och köket lyckades trolla fram en ostbricka till det utsvultna sällskapet. På bilden syns Jonas och Ylva tjafsa om något jag glömt.
Vi bytte ställe till ett ställe som jag tror hette Halvfems (90 på cp-danska...). Där fortsatte kalaset.
Jag tog "Kvällens bild".
Festandet fortsatte och en skitrolig Fellini (bild saknas, men han kunde citera min blogg) anslöt och vi missade vårt planerade tåg över bron. Vi tog en skön åttahundrakronors bulle hem till Fucking Flen.

I Fucking Flen i Moralsibirien (jag vill minnas att Figge kallade Sverige Moralsibirien vid något tillfälle, men jag kan ha fel, isf ber jag om ursäkt) vägrade receptionisten sälja mig och Jonas varsin öl eftersom klockan var över ett.

Tack och lov hade jag två öl på rummet, som vi gick upp och drack tre klunkar var ur och tjuvrökte varsin cigarett innan Jonas skulle hem till sitt hotell eftersom han skulle upp och jobba tidigt.

Tack för igår Figge och alla andra supersköna!

/Sverige Sverige Fosterland!

PS: Ja, jag somnade i taxin.

6 kommentarer:

Wille sa...

Låter som en jävla bra kväll! Där hade man ju velat vara med!

Peter Barlach sa...

Det var en jävla bra kväll!

Aggie sa...

Jahaja...Hvis det sånn du holder på, så er det ikke rart at mine boktørste hjerneceller holder på å løpe løpsk her! Og ellers såg det ut som en storkveld i Køben det der ja!

Anders Sparring sa...

Fantastiskt blogginlägg.
Och 800 kronorsbulle hem över bron.
Du måste vara ha kännt dig lycklig precis hela tiden.
Och lycklig nu

Stället påminnde (på bilderna i varje fall) om ett ställe på Tegnérgatan: Piastowska. Du känner till?

Fredrik sa...

Han verkar trevlig den där figge, som jag misstänkte:)

Anonym sa...

och så fick du hänga med min superhärliga syster...
// t