onsdag 12 november 2008

Kulturhuset i Trelleborg

Efter fyra raka drömföreställningar i underbara Småland var jag back in Skåne, närmare bestämt i Kulturhuset, Trelleborg.

En kväll när man får känna att man lever.

Arrangörerna (som var mycket sympatiska och trevliga killar i min ålder hör och häpna! På alla teaterföreningar har jag i 9 fall av 10 träffat ansvariga tanter som heter Ingegerd, men här var det 4-5 killar i min ålder som skötte Trelleborgs teaterförening), de drömde om 60 pers i publiken, hoppades på 50, trodde på 40, det kom 20.

Men återigen, det är inte där det spricker. Tjugo pers eller 1000. Jag spelar för dom som är där, inte dom som inte är där och så vidare och så vidare och så vidare...

Det bästa man kan säga om kvällen var att den var lärorik.

Ojojojoj, som jag slet. Efter tre och en halv sekund förstod jag att det här kan bli svårt. Inga applåder när jag kliver upp på scen, det har varit legio annars. När jag spontanskämtar om det, blir det bara osäkert i lokalen. Sen pratade jag om Malmö Arena som invigdes idag och att svartplåtar hade sålts för över 2000 kronor, jag undrade vad den dyraste svarta börs-biljetten gick för här i Kulturhuset i Trelleborg ikväll. Bara spridda skratt eftersom det visst inte var invigning i Arenan ikväll utan bara hockeypremiär, upplyste en tant mig om efter föreställningen. Och därefter - en svettig föreställning där jag sliter som ett djur med kassaskåpssäkra skratt som faller platt som en platt pannkaka i belöning.

Okej, det satt visst några där som jag kände var med i matchen. En räcka tonåringar längst fram som var med och ett par medelålders kulturkvinnor, som diggade mig skarpt. Men tyvärr märker jag tydligare av i en sån här liten lokal pensionärerna som skruvar på sig, tanterna i fiket som pratar med varandra längst bak i lokalen samt gubben som tittar på klockan och så vidare och så vidare och så vidare...

Imorgon snabb revansch i Bygdegården i Förslöv, några kilometer söder om Båstad.

(Bilden är från Hockeypremiären i Malmö Arena med 13 247 åskådare, som enligt en SVT-intervju med den genomrutinerade Malmöspelaren Jonas Höglund gav honom gåshud när han gjorde entré på isen...)

10 kommentarer:

Godiva sa...

Åååhh... Dumma.

Figges Blogg sa...

-Fuck off Trelleborg!

Anonym sa...

I Förslöv finns Heberleins affär med fantastiska skinkor och ostar och grejor, där måste folk förstå sig på kvalité.

Anonym sa...

Åh, käraste Peter. Trelle, en försmak av helvetet. Men du överlevde. Du överlevde!

Anonym sa...

Vill också tipsa om ICA Häberleins fantastiska charkuterier. Plommonspäckad honungsglacerad fläskkarré i tjocka skivor ...

Ströbaek sa...

Det är de gigen som man lär sig mest av! Stålbad!

Anonym sa...

Skit också. Hade jag vetat skulle jag tagit mitt ansvar och ökat din publik med 5%.

Anonym sa...

Vad är det de säger, "det som inte dödar-härdar". Kämpa på. Jag har tipsat vänner om Sävsjö, får hoppas det går vägen. /L

PS/Tack för adden på FB/DS

Anonym sa...

Annat var det i Hultsfred...eller? Inte helt en "nära-döden-upplevelse" Där var det blandat i åldrar å hyfsat med folk änå...

En ngt sent tack, det var mkt trevligt TACK!

Ps Har du glott nåt i boken?

Anonym sa...

Hej på dig.

Spelade i kulturhuset i Trelleborg som musikaliskt inslag till en författare för någon månad sedan och det var inte många på plats. 10 pers kanske. De var visserligen med hela vägen, men tämligen avslagna. Synd, tycker man, särskilt om arrangörerna för det blir ju en ganska bra slant som de måste hosta upp när de engagerar två pers som ska ha gage och resa tor Ståkkålm...

Kul att det går så djädra bra för dig med ditt lirande! :)

/Samuel