onsdag 26 november 2008

Är vi bara navelskådare?

Det här inlägget är kanske inte Figges bästa, men ett skönt läsvärt Figge-inlägg. Men det är inte därför ni ska klicka och läsa det, utan för diskussionen i kommentarsfältet under inlägget.

Jag deltar gärna, men än så länge säger jag bara att han har nåt, den där Anonym, som bland annat skriver:

Att ni navelskådare belönar varandra med olika priser är alltför ironiskt. Barlach lider av samma sjukdom om än med något varierande symptom. Precis som så många andra manliga bloggare mellan 25 och 35 som innerst inne tror att de är menade för något annat. Något annat de inte vet vad det är. Trust me, I've been there myself.

För övrigt: Många blir så upprörda över att folk kommenterar anonymt. Inte jag. Det är ju bara att stänga av den kommentarsfunktionen om man inte gillar det. Och även om jag inte håller med Anonym i det här fallet (jag börjar nämligen äntligen ana vad jag är menad för - och det är inte att blogga (även om jag såklart ska fortsätta tills jag dör)), så tycker jag att han har en poäng. Och kritik mot sin blogg får man väl för fan hacka i sig, jag tycker själv att den suger fett ibland.

Anonym: Du får mer än gärna kommentera som Anonym under detta inlägg och utveckla ditt resonemang. Jag blir inte sårad eller kränkt av dina ord. Jag känner mig bara sedd. Du verkar klok och har säkert en anledning till att du inte vill avslöja din identitet.

Alla andra: Lägg er gärna i. Där eller här nedan. Även ni anonyma med falska identiteter, som så fint kallas pseudonymer, är varmt välkomna!

16 kommentarer:

MonasUniversum sa...

Mycket bra inlägg Peter.

Översättarhelena sa...

Självklart får man kommentera anonymt (just en anonym kommentator hjälpte till att spränga hundrakommentarsgränsen på ett och samma inlägg på min egen blogg, och sånt är ju alltid kul :), men människan vet ju inte vad navelskådare betyder! Kännetecknet för bloggare som delar ut priser till varandra är ju att de inte är inåtvända grubblare utan att de bloggar för sina läsare, för varandra, för att roa någon annan! Ett praktexempel på detta är väl Godiva och hennes herr Purjo!

Robin sa...

"Mellan 25 och 35". Han är kanske inte då dum trots allt, den där Anonym.

Anonym sa...

Fast jag håller inte riktigt med dig där. Visst är det OK att vara anonym, det är ju jag också, av flera skäl, men att surt skriva att man minsann inte gillar det som står och att klaga på bloggarens kategori tycker jag inte gör världen till en bättre plats, det heller. Jag gillar starkt det både du och Figge skriver och därför läser jag vidare. Det vidgar mina vyer, och jag är INTE man i förort 25-35. Det är ju bara att klicka vidare, att påstå att man vill bloggarens bästa är rätt övermaga, för att använda ett gammalt ord. Fortsätt med det ni trivs med och gör bra.

Anonym sa...

Helena vem? Lilla gumman, dra inte in herr Purjo i det här!

Översättarhelena sa...

Fru Purjo behöver inte lägga sig i detta. Håll du dig till att ragga sparrisar.

Lagerström sa...

Jag lägger mig gärna i. Just när jag satt och tänkte att din blogg har förvandlats till en turnéplan alt pysselsida (gissatyckåvinn) så läser jag tre roliga inlägg på raken.Det var i sista sekunden och jag blev glad.
Puss

Anonym sa...

Jahaja, avundsjuk verkar det?

Översättarhelena sa...

Skulle inte tro det!

Anonym sa...

Jaså, för fin för sparris kanske?

Anonym sa...

Fast, jämfört med Purjo är ju Sparris inte... alltså egentligen... *snifft*

Översättarhelena sa...

Den tolkningen får stå helt och hållet för dig!

Anonym sa...

Är det här hon är?

Huskorset sa...

Jag håller inte riktigt med om att det bara är att stänga av kommentarsfunktionen. Mycket av bloggandets nöje (inte allt, och de bloggarna har heller inte den funktionen påslagen) består däri.

Att kommentera anonymt är som att gå fram till mig på stan och börja jiddra utan att presentera sig. Är det en kul person blir man glad och nyfiken, är det en mindre trevlig känns det obehagligt. Och då har man ändå ett ansikte att bemöta. Ett alias blir som ett ansikte.
Alltså:
Fram för mer blogghyfs!
(nä, jag tyckte inte att "blyfs" var något passande ord)

Herr Purjo: Strunta i henne. Du har hela livet framför dig!

Huskorset sa...

Och så en eloge till ÖH för navelskåderi-påpekande.

Visste ni att hon jobbar med ord?

Översättarhelena sa...

Nu kommer jag att upprepa ordet "blyfs" och skratta för mig själv hela dagen ...