måndag 15 december 2008

I väntan på rapport om den magiska matlagarlördagen: senap

Tindrande barnögon i all ära, men för mig är julskinkan (lyckligt grisarsle beställt) och senapen central i hela fucking julen.

Jag gör aldrig senap efter recept, och eftersom det är omöjligt att smaka av, eftersom det är skitäckligt när man gör den (det tar några dagar innan det blir gott) misslyckas jag ungefär varannan gång. Därför gjorde jag i år två olika sorters senap, så kanske någon av dom blir god.

En mörk med farinsocker och cognac.

En ljus med strösocker, kryddpeppar, nejlika och whisky.

Gemensamma ingredienser för båda: senapspulver, vit balsamvinäger, salt och turkisk yoghurt.

Vad beträffar mängd av allt har jag ingen aning. Kan vara därför jag misslyckas så ofta...

Nån som har ett exakt senapsrecept, som lyckas varje gång?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vad hände med coq au vin då? Fortfarande hungrig.

Peter Barlach sa...

Du ska få coq au vin-receptet också, jag lovar.

Söderberg sa...

senapsfrön malda med kanonkula blandat med vispgrädde funkar bra

christel sa...

kanonkula, senapsfrön, appelsinsaft och lite lite farin. Ska vara stark som satan

Godiva sa...

Druvan, skånsk senap i glasburk, ICA Maxi.

Usch vilken tråkig kommentar. Jag ber att få ursäkta.

Malinka sa...

Morfars:

1 del Coleman's senapspulver
1 del vitt socker
Spädes med matättika till lämplig konsistens

(Matättika: 1 del ättiksprit, 2,5 del vatten)
(Lämplig konsistens: det ska vara rätt rinnigt när man rör ihop det.)

Rör ihop minst en dag innan servering.

Ingen jul är komplett förutan.

Huskorset sa...

Jag skäms.
Men vi har planer på att skaffa kula och skål i en framtid. Då jävlar.
Apotekets är annars förbannat bra.

Ataharis sa...

Skånsk kula och konskål som vandrat i generationer, där minst tre av dessa är med och rullar varje år före julafton. Senapsfrön, vatten, lite socker. Ingen kan mängderna. Det blir grov, skånsk, stark senap.

Avnjutes bäst med nygriljerad skinka på vörtbröd på kvällen på lille-julafton (dan före dan) med mormor som sällskap.

Åh, vad jag längtar till nästa vecka nu ...