lördag 6 december 2008

Tjuvrökningen i Östersund, sista delen

Till att börja med tack för alla kommentarer!

Några undrade om jag skulle ta mitt straff eller försöka smita undan. För mig är valet självklart. Jag gick ner till receptionen direkt, där den manlige receptionisten stod.

Jag: Hej, Peter Barlach, rum 269.
Manlige Receptionisten (med något orolig blick): Ja, hej...?
Jag: Jag fick just ett meddelande om rökning på mitt rum.
Manlige Receptionisten (med väldigt orolig blick): Ja...?
Jag: Och jag vill bara säga att det stämmer och jag ber om ursäkt för det, det kommer inte att upprepas och jag tar självklart mitt straff.

Den manlige Receptionisten slappnar märkbart av (säkert härdad av div rökjiddrare genom åren), jag kryper hela vägen till korset och vi skrattar och skämtar om saken genom resten av min vistelse och det blir inte pinsamt för nån.

När jag ska checka ut nästa dag står den kvinnliga receptionisten där.

Jag har som vanligt en glad, trevlig och öppen ton och säger att jag är nyfiken på vad det kommer stå på fakturan angående det där med rökningen.

Hon säger att det kommer stå Röksanering och när jag undrar vad det är för nåt svarar hon mästrande, anklagande, nedlåtande och till och med martyraktigt:

Ja, vi måste ju sätta in en maskin som sanerar hela rummet och så måste vi byta alla sängkläder, överkast, och alla tyger i rummet och...

Där nånstans slutar jag lyssna. Jag tog en rövare och torskade. Jag räcker upp handen, som hade jag fått en foul i basket. Det var jag. Inget att snacka om. Jag tar mitt straff utan krusiduller.

Men vuxenskäll tar jag inte av vem som helst. På min lista kommer hon långt ner. Mycket längre ner än till exempel Monika, som bara gjorde sitt jobb. Det är såna som den där kvinnliga surfittan till receptionist, som gör den här världen till en sämre plats att leva på.

8 kommentarer:

Malinka sa...

Ja fy fan för folk som bara inte kan ta misstag (kalkylerade eller ej) med lite öppet sinne!

Fy fan.

Anonym sa...

Jag hade också blivit "falling-downtokig"!
Men Jeanmarie var ju iallafall billig......
Nånting hos den här sublima notan får mig att på något sätt tänka på Keve Hjelm i Kvarteret Korpen.
Kan inte riktigt sätta fingret på varför...
Hoppas du fick ett bra avslut på turne´n!
Jimmy

a n k i e f o n t ä n sa...

Det har med IQ i kombination med EQ att göra. Du är så bra Peter! Hon den där receptionisten är för trög för att fatta det bara...

Snokis sa...

Tur för den som kommer efter dig, som får nya sängkläder.

Die Quelle sa...

Vem är Jeanmarie? Varför kostar hon 69kr?

Det sociala (fri)spelet sa...

Snokis: he he he!

Godiva sa...

Har ni haft fest eller?

Roligt också att de säljer tobak. Lite statligt över det.

Godiva sa...

Och förresten, att sanera ett helt rum för 15oo kr, det var billigt det. Särskilt om de ger bort hälften sen. Låt mig gissa att de sprayar lite "new car" plastdoft och sen är det bra med det.

(hälsningar en som har sanerat (fd) nyrenoverat rum med kraschade rutor, rök i gardiner och spaghetti i taket. tvätta väggar och tak, bättringsmåla. fick bära ut nya sängen på vädring i trägården men rökdoften försvann inte på en vecka utomhus utan jag fick ta till kemiska knep också. så 1500 kr, cheap trick!)