torsdag 8 januari 2009

När 9-åringen blev 10-åringen

... önskade hon sig hemmagjorda hamburgare.

Hon fick såklart dom bästa:

Färsen från lyckliga söliga gulliga sörmlandskossor, lönnsirap, hickorysalt, vanligt salt, turkisk yogurt, husets bästa olivolja samt äggulor (jag vet inte om det är godare med bara äggulor än med hela ägg och jag skulle naturligtvis inte greja ett blindtest mot om äggvitorna var med men eftersom man bara kör äggulor och grädde i kalvfärsen i Wallenbergare och det är en godare variant av pannbiff och jag tror att det inte bara har med kalvfärsen att göra kör jag alltid bara äggulor i färsen när det är kalas).

Har aldrig fått så mycket cred från folk i alla läger i alla åldrar.

För hamburgare.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Är du säker på att det är KOR i färsen?
Jag som trodde att korna gav mjölk och tjurarna blev kött!

Anonym sa...

Zäta är tydligen ett stadsbarn, det är både kor och tjurar i färsen. Men extrapoäng för att mjölken kommer från korna.

Anonym sa...

Ja vad gör man inte för att få briljera lite!

Anna sa...

Lyxburgare, indeed!

En fråga; har du lönnsirap i smeten för smakförhöjningens, eller av annan anledning eller funktion?

Nyfiken, eftersom det var en ny hamburgeringrediens för mig.

Peter Barlach sa...

Anna: Lite sötma är aldrig fel och det verkar bra för både konsistensen och smaken.

Anna sa...

Tack.

När det blir dags blir det Barlach-burgers.

Trevlig helg.

Anonym sa...

Zäta tjurigt:
Min pappa föder upp tjurar!

Anonym sa...

Varför inte skiva en låt som är ett recept... Skulle nog gå bra med hamburgare.