söndag 18 januari 2009

Succé eller fiasko?

De har precis öppnat en ny Japansk Restaurang nära oss. Idag bestämde vi oss för att testa stället för första gången.

Hela familjen gjorde sina beställningar, det var yakitori, yakiniku, sushi, tempura och allt som vi älskar och jag åkte glatt med höga förväntningar och hämtade kalaset.

Först när jag kom hem slog det mig: Fan, jag betalade inte! När jag fick maten, så gick jag bara utan att tänka och ingen sa nåt, de kanske tänkte att jag redan hade betalat när jag kom eller nåt. Jaja, jag får åka förbi i veckan och betala, tänkte jag.

När vi sedan åt maten tyckte alla att det var skitäckligt. Kycklingspetten var slemmiga, riset torrt och överkokt, såserna smaklösa, de friterade grönsakerna smakade tempurmadrass etc.

Och plötsligt, som genom ett trollslag, försvann min betalningsmoral ut genom fönstret. Nu är jag inte alls lika sugen på att åka dit och betala 400 spänn eller vad det kan ha kostat.

Kan dom fuska med maten, kan jag fuska med betalningen! tänker jag nu.

Eller?

Vad tycker ni?

15 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Du kan väl käka lite krita och sen gå dit och sjunga lite falskt med ostämd gitarr för dem?

Fellini sa...

Va intressant! Det är lite "ja du kanske har spottat i soppan för att du tycker att jag är snorkig, men du skulle bara veta var den där femhundringen har varit" över ditt agerande. Han suger på att laga mat, du suger på att betala, problemet är bara att det är hans jävla yrke och din motvilliga hobby och därför kommer du alltid att vinna. Sätt in de där pengarna på Barncancefonden eller nåt, sup upp dem eller köp nåt mer som heter Hellstone. Gör nån glad som förtjänar det.

Godiva sa...

Aj, tuff moralfråga.

Du fick ju maten du hade beställt. Du köpte inte maten med "smaka-gott-garanti" utan du köpte den maten de sålde den kvällen.

Så du borde åka dit. Säga som det var. Det smakade skit. Det var urdåligt. Alla blev besvikna. Det var inte värt pengarna. Fråga hur de ställer sig till det.

Men vem orkar? Vem orkar leva efter hög moral?

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Fuska!
Inget snack!

Anonym sa...

betala

Anonym sa...

Allt handlar om kommunikation.
I alla förhållanden vill man vara den rakryggade.
De har serverat dig skit,
det ska de få veta.
De förtjänar att bli bättre/
få veta att de är ett gäng japanpretton utan susning.

Du ska inte bli sursniken.
Du ska kliva in och visa dem vad du är för en människa.

Du är en rakryggad människa som älskar mat.

Den kombinationen kan de använda på två sätt.

Antingen lyssnar de, antagligen inte.
Eller så tar de till sig.

Oavsett vad så har du gjort det rätta.

Det är billigt att betala fyrahundra kronor för att visa att du inte kompromissar.

Speciellt svenska kronor.

Så åk in betala och "giv dem en over nakken" som vi säger i det platta landet osandes gris.

Är du med?

Erik Ahrnbom sa...

Nu har maten ätits upp.
Gå tillbaka, betala och meddela att deras produkter är äckliga. Det är det enda rätta. Tycker jag.

Fredrik sa...

Håller med dom två herrarna innan mig.

Unknown sa...

jag med
håller helt med ovanstående

Söderberg sa...

Betala
och säg vad du tyckte

Snokis sa...

Jag tycker att du ska skicka ett vykort och förklara situationen. Tala om att du hade tänkte betala, men att deras mat är så jävla äcklig att du låter bli. Jag hatar klåpare!

Ting sa...

Jag skulle inte betala.

Anonym sa...

Jag håller fast i det jag skrev, men Snokis kommer också med ett fantastiskt roligt förslag.
Speciellt om du printar bilden av maten på ett vykort.

hahahaha.

Men så skulle jag såklart inte göra.

Anonym sa...

Inhandla riktig japankrubb i annan restaurang, ge det till dom som betalning för käket du snodde...

Huskorset sa...

Betala och kritisera.
Absolut.
Men Snok är rolig.