torsdag 6 september 2007

Annons från dagens SVD

Brukar inte bry mig om annonser. Men snälla någon, hjälp mig här. Jag inser att jag får väldigt mycket information, men jag begriper ändå ingenting.

Ett axplock av alla tusen frågor den väcker:

Om skräddaren är från Thailand, hur kan han då vara tillbaka i Stockholm?
Om man köper två kostymer, måste man köpa två skjortor och två slipsar då?
Om jag vill köpa tio scarfar (förlåt, scarves) får jag inte det då, och i så fall varför inte? Hur många plagg finns det egentligen?
Vad har Royal Viking med det här att göra? Jag trodde det var ett hotell.
Exakt vad händer mellan halv ett och halv nio på lördag?
Och framförallt: Om man nu heter Swin i efternamn, varför skriver man ut det i en redan suspekt annons?

7 kommentarer:

Lagerström sa...

Och är Peter Swin verkligen ett thailändskt namn?

Anonym sa...

som sagt, det finns många frågor!/Peter

Söderberg sa...

Ring Baltic inkasso direkt! Det här verkar skumt!

Lagerström sa...

jag saknar nya inlägg

Anonym sa...

Något sent svar... men den som väntar på ngt gott...

1)Skräddaren från Thailand kommer TILLBAKA till Stockholm eftersom han brukar komma hit ca 1-2 gånger per år för att serva oss svenskar med måttbeställda kläder.
2)Om Dressman en vecka säljer tre skjortor för priset av två... måste du köpa tre om du bara vill ha två då??? Valet är självklart ditt men skräddaren erbjuder ett paketpris på 3900 kr OM du vill beställa det som han skriver. Självklart kan du beställa hur många eller hur få skjortor el slipsar du vill, du får inte paketpriset men vill du ändå inte ha allt så är det klart billigare... Han försöker ju bara få lite merförsäljning som vilken butik som helst.
3)Du får nog köpa hur många scarves du vill! Hur många plagg som finns går nog inte att säga - han är ju SKRÄDDARE och kan skräddarsy säkert i princip vad du vill.
4)Dessa gånger när denna skräddare är i Stockholm bor han på Royal Viking Hotel och sköter sin verksamnhet därifrån. Vill du ha något uppsytt så går du till hotellet, frågar efter Peter Swin (vet dock ej om det är han som är skräddaren, skulle tro att denne Peter är svensk bosatt i Thailand och att det är hans business och att han har en thaiskräddare med sig, men det är bara en gissning)Du får då ett hisskort och hänvisas upp till hans rum där mått tas, tyger och färger väljs ut samt modell av kostym/klänning eller vad du nu önskar beställa.
Thai airways cabinpersonal och piloter bor alltid på hotellet så det är väl enkelt för honom/dem att hänga med dem dit, de känner dem säkert eftersom de gör detta regelbundet sedan flera år.
5)Vad händer mellan halv ett och halv nio på lördag, jo svenskar som vill ha snygga kläder uppsydda till ett sjukt billigt pris i thaisiden eller vilket material man nu önskar kan komma till hotellet, träffa skräddaren som tar beställningar och mått på de önskade kläderna som sedan sys upp i Thailand och skickas till kunden här hemma i Sverige.
6)Håller med dig om att annonsen är ngt otydlig och suspekt! Han önskar säkert också att han hade ett annat efternamn!

Hoppas du fått svar på dina frågor!
Vänligen,
en hotellanställd.

Jack Valentin sa...

Ännu senare men ännu klarare:
Det finns ingen anledning att vidtala Baltic inkasso, verksamheten är helt OK. Peter Swin är inte infödd thailändare utan indier, gift med en thailändska och boende i Phuket. Han kommer till Sverige regelbundet, ca 6 gånger om året. Jsg har köpt ett stort antal skjortor och diverse kostymer av honom. Som någon i en annan blogg om thailändska skräddare sade, man får vad man betalar för, en billig thailändsk skräddare som Peter är väl egentligen inte bättre än att låta göra ändringar på en hygglig konfektionskostym, fördelen är att man får välja tyg och modell precis som man vill. Och givetvis får man köpa så många eller få plagg man vill, precis som i många andra sammanhang finns det dock paket som ger rabatt på köpet. Att jag råkar vara nöjd med just mina köp betyder absolut inte att någon annan blir det, jag är inte ute efter att ge några rekommendationer. Men det är inget skumt med verksamheten. Och förnedrande skämt om folks namn tycker jag verkar närmast rasistiskt.

Anonym sa...

Det var väl faktiskt inte jättesvårt att förstå annonsen även om den nu innehöll lite formfel. Jag tycker det är svårare att förstå att någon kan ha frågor kring den.