måndag 3 september 2007

Intervju i dagens Aftonbladet

I dagens Aftonbladet intervjuar någon som heter Alex Schulman den sympatiske Rikard Norling, AIK´s herrfotbollstränare. Intervjun är intressant och behandlar fotbollen från olika något udda vinklar såsom hur det är att vara dålig förlorare, floskler, supportrarnas betydelse etc.

Men framförallt handlar artikeln om passion. En bit in i artikeln läser jag att den här Alex Schulman frågar Norling:

Bilden av dig utåt är att du lever med AIK 24 timmar om dygnet. Är du besatt av ditt jobb?
– Jag är oerhört passionerad. Det är mitt liv. Jag älskar AIK och det här jobbet. Jag vet inte hur många människor det finns som får möjlighet att jobba med det som man annars skulle vara beredd att betala för att göra. Det är fantastiskt.

Oj vilken skön dåre, tänker man om Norling, men vad tycker hans familj om det här? Det ska bli intressant att få reda på. Alex frågar vidare:

Vad säger umgängeskretsen om ditt engagemang? Säger de att du håller på att tappa greppet om tillvaron?
– De säger inte att jag håller på att tappa greppet. De säger nog att jag redan gjort det. Jag lägger ju ner satans mycket tid och kraft på det här. Det finns inget annat för mig än att vara fotbollstränare i AIK.

"Umgängeskretsen...?" Jaha, den här Alex Schulman leker bara med Norling, vaggar in honom i falsk trygghet. Han låtsas att han inte ska ställa den enda fråga som kan bränna till det minsta. Den om familjen. Vi går vidare:

Nåja, du har väl fritid då du går ut och gör saker utanför AIK?
– Nej.
Men du går väl ut och tar en öl med kompisarna ­ibland?
– Nej, nej, nej.
Bio?
– Nej. Aldrig. Det är AIK för mig. Inget annat. Bara AIK. Men det är viktigt att poängtera det, att allt detta jobb… Jag gör det inte för fansen. Jag gör det inte för att rättfärdiga min lön. Jag gör det av ren passion. Jag älskar ju att göra det.

HAHAHA, han har honom, han har honom! Bio, öl med kompisar, fritid är bara idiotfrågor för att komma till essensen. Familjen. Fotbollen kontra familjen. Nu ska denna Alex Schulman sätta in stöten, med den uppenbara, alltigenom UPPENBARA följdfrågan: Vad säger dina barn och din fru om att du lever med fotbollen dygnet runt och kan säga saker som: "Det är AIK för mig. Inget annat. Bara AIK."

Men då... ingenting... allt intressant upphör... rinner ut i sanden... Denna någon Alex Schulman släpper den tråden och börjar prata om helt andra saker. Rikard Norling kommer undan med sägningen: "Det är AIK för mig. Inget annat. Bara AIK."

Jag är inte feminist, jag vet inte ens vad det betyder, men tänk en trebarnsmamma komma undan med en sån replik utan följdfrågor.

Bäste herr Alex Schulman, du tycker uppenbarligen att det är intressantare huruvida Rikard Norling kan förena sin yrkesroll med kompisbärs och biobesök än med sitt familjeliv (för du har väl inte ställt upp på villkor för att få göra intervjun överhuvudtaget?), det är helt okej så länge du inte kallar dig journalist.

Börja blogga eller nåt, ditt dumma jävla pack!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Jag frågade om det också, men tog inte medd det eftersom svaret var så tråkigt: "Självklart ger dig med allt stöd". Inte mer, inte mindre. De ger mig honom allt stöd.

Som du kanske förstår, eller inte förstår, så är det ingenting att ha med i texten. Hej /ALex

Anonym sa...

Verkligen läge att intervjua frun i så fall.

Anonym sa...

Hahaha.

Jag förstår din ilska Peter.
Jag tror Alex sumpade öppet mål.
Dessutom tror jag att inte att han vågar erkänna det.

Han är inte den journalistiska virtous som han önskar att vara.

En Sid Vicious utan punk.
Ett halvstånd, ett luftslott.
Alex Schulman är kejsarens nya kläder, som tur är så är den sista idioten inte född.
Schulman kommer alltid klara sig, men han kommer aldrig bli bemött med respekt.
Det är nog det han allra helst vill ha.
Sedan kan han påstå något annat.

7:an

Peter Barlach sa...

Nej, nej, det här är inget "hata alex schulman-forum". Killen är genial ibland och har gjort bloggen till en konst. Men det är bara så komiskt att han gjort en intervju som är så underdånig och patetisk.

Anonym sa...

-AJ FAN!
Då har jag kommit fel. Ursäkta mig.
Du har möjligtvis inte en länk?

7:an

Anonym sa...

jag tror man maste ha i atanke att alex e en riktigt inbiten gnagare och inte e ute efter att satta dit nordling