tisdag 30 oktober 2007

Jag dansade ett blogginlägg

Jag var hemma hos Jonas och Ylva i lördags, i deras nya, fina lägenhet på söder.

Jonas dotter Dea var med i början av kvällen och berättade hur mycket hon älskade min bok "Inte bara tennis". Jag tackade och skröt säkert om att den ska översättas till danska (eller fan, det glömde jag, jaja, det är hårt att va blygsam). När jag frågade Jonas vad han tyckte om den, kom det fram att han inte läst den! Min bästa kompis fick ett ex i januari av sin bästa kompis bokdebut och han läser inte bokjäveln och nu är den dessutom försvunnen i flytten.

Jonas skämdes förstås, la sig platt och sa att han skulle skärpa sig.

Därefter gjorde han sitt bästa för att kompensera. Något senare höjde han till exempel mitt PO Enquist-inlägg till skyarna och sa att det var blogginläggens "Yesterday". Jag skrattade generat och sen lallade vi om att Beatles i och för sig kunde göra hundra "Yesterday" till, men jag har ju bara gjort en. Jag fortsatte skratta, fast nu mera tillgjort.

Kvällen fortlöpte. Det var trevligt, man fick röka inomhus och Ylva gjorde grymt god köttgryta.

Men då och då återkom jag i tanken till: Tänk om jag aldrig kan upprepa min PO Enquist-hit!

(Kvällens två sista timmar ägnade jag och Jonas som vanligt åt att älta hur meningslöst livet är. Ylva var tapper och gjorde vad hon kunde.)

3 kommentarer:

Lagerström sa...

Det duger väl inte helt som jämförelse, men det visade sig att Peter inte har sett ett enda avsnitt av Bonde Söker Fru

Peter Barlach sa...

Som sagt, det duger väl inte helt som jämförelse.

Godiva sa...

Tycker jag att det gör,
inte som jämförelse rakt av kanske,
men det var väl inte en kulturkvalitetsdebatt?

Som jämförelse vad gäller ta del och uppmärksamma vänners/kollegors/äktahälfters skapande arbete så vore det nog på sin plats med lite TV-tid innan författaren beklagar sig? I alla fall för att gardera sig...

Vad gäller one hit wonder blogginlägg så ska du nog inte tänka så mycket på det. Om foajén hade varit ditt enda fenomenala inlägg så skulle du inte ha några besökare idag. Och det har du ju.

Men det är klart, Lagerström kör ju med slow-blogg så för hans del krävs det ju något väldigt extra varje gång, för att hålla intresset uppe:-D