tisdag 19 februari 2008

Tips från Matdivan

Det är lunch.

Jag jobbar hemma idag och kollar vad som finns. I frysen ligger en trött Findus Pyttipanna. Jag suckar och svär över min framförhållning, men tänker okej, så får det bli.

Medan plattan blir varm hackar jag lite rödlök och chili som låg i kylen. Jag häller det i pannan samtidigt med Findus-pisset. Därefter steker jag detta på vanligt sätt (inget stekfett, högsta värmen från början, därefter succesivt ner till mellannivå). Mot slutet häller jag i färsk hackad rosmarin, några delade syltlökar samt en skvätt lönnsirap. Jag smakar av med salt och peppar och serverar med en cheddarknäckemacka och rödbetor.

Det behövdes varken ketchup, hp-sauce eller ägg.

Lunchen kändes fulländad och matdivan har täckning igen.

9 kommentarer:

Kaos-Anna sa...

Själv ska jag äta gröt.

Anonym sa...

Själv ska jag äta snabbmakaroner och köttbullar.

Anonym sa...

... och jag ska äta ris... typ.

Peter Barlach sa...

Men så är ni inga matdivor kära vänner!

Putte o Piraten sa...

Piraten gjorde tomatsoppa med hemgjord vinbuljong som grund.

Putte o Piraten sa...

Putte har köpt en hel marulksfilé som han kört på lågtemp i ugnen tills mittentemperaturen höll 45 grader. Undertiden har han kavlat ut smördeg jättetunt. Fisken har naturligtvis kryddats med salt, peppar samt rivet limeskal. Sedan har han bakat in marulen i smördegen och avslutat på hög temperatur i ugnen. Till detta har han gjort en duchesspotatis på brynt smör samt en enklare fetaoströra.

Peter Barlach sa...

Putte och Piraten, jag älskar er! Lägg ut det på bloggen! Visa den här tramsiga halvfabrikatshoran till matdiva en gång för alla var värmeskåpet skall stå!

Putte o Piraten sa...

Nämen jag skulle väl aldrig vilja göra våran egen finduskock till åtlöje på någon blogg. Men om du kommer den 30:e mars så får kan vi ju bjuda på nåt hemlagat innan matchen...

Wennberg sa...

Du förkroppsligar uttrycket "att trolla med knäna"