tisdag 25 mars 2008

Just nu på Lidingö

Jonna - som har jobbat kväll ikväll, är astrött, tokförkyld och ska upp tidigt imorgon - sitter och mekar med en av de två trasiga bilnycklarna. Okej, bilen går inte att använda, eftersom det är nåt med larmet, den bara tjuter om man försöker ta sig in i den (tips nån?), men ändå. Hon kan egentligen inte sånt här. Hon är inte sån. Ingen av oss är sån. Men hon vägrar ge upp.

Hon skruvar och muttrar och testar den om den funkar genom fönstret omvartannat.
Nyss hörde jag till exempel en sådan här mening:

"Varför fick man inte lära sig sånt här i slöjden istället för att bara sitta och löda... massa jävla pissgrunkor!"

Jag älskar min fru.

PS: Hon fyller dessutom år imorgon och sa just att om nån vill ge henne en bil, så får den gärna göra det, "fast en gammal bil, utan fjärrlås, inget jävla larmtrams..." DS

8 kommentarer:

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Är ni säkra på att det är nyckeln det är fel på?
Det kan vara en idé att testa att koppla ur batteriet en stund och sen koppla in det igen.
När uppstår felet?
Har Ni flera nycklar?

/Klaus

Peter Barlach sa...

Båda nycklarnas fjärrgrej är paj. Bilen har på nåt underligt sätt låst sig så att larmet gått på. Så fort man öppnar bildörren "manuellt" går larmet igång i ca 30 sek och det går inte att stänga av tidigare än så.

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Tror inte att det är nycklarna det är fel på. Min gissning (jag kan naturligtvis ha fel) är att det är ett elfel eller ett fel i imobilizern. Går det att starta bilen när larmet tjuter?
Om inte.
Testa att koppla ur batteriet och koppla in det igen. Larmet på vissa bilar går ibland igång när det blir spänningsfall, dvs att voltstyrkan är för låg. Jag skulle tro att det är det ni råkat ut för. Felet är alltså inte i nyckeln.

Har problemet uppkommit på båda nycklarna samtidigt eller har det kommit efterhand?

Jag hade ett liknande problem med en kundbil. När vi bytte batteriet så försvann problemet. Kör ni ofta korta sträckor med bilen?

/Klaus

Godiva sa...

1. Klaus råd låter bra. Som med datorer, dra ur sladden, räkna till 100.

2. Adressen till Jonnas blogg?

3. "Hon skruvar och muttrar..." Lovely!

Peter Barlach sa...

KP: Det är båda nycklarna, och vi har bytt båda batterierna. Nej, bilen går inte att starta. Jag befarar att fjärrlåsen har blivit omkodade. Det har hänt förut. Ska ringa Installationsproffsen vid Sveaplan imorgon. Fler förslag.

Tack för din entusiasm, Klaus, och din kunskap imponerar!

LG 1: Vi har testat. Funkar inte.

LG 2: Hon har ingen. Kommer aldrig att ha. Hon vill inte. Kommer aldrig att vilja.

LG 3: Jag blir så lycklig att jag har en läsare som ser såna fina detaljer. Jag mös själv som vanligt över min formulering, men befarade att jag skulle vara ensam.

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Skruvar och muttrar var väldigt roligt.
Jag tänkte snarare på batteriet i bilen Peter inte dom i nycklarna.
Spänningsfall i ett elsystem på en bil kan ställa till med de konstigaste saker. Jag hade en Merca för ett tag sen som käkade batteri då det var så mkt elektronik i den. Den betedde sig emellanåt väldigt, väldigt underligt.

Lycka till med bilen. Hoppas att det löser sig.

/KP

Huskorset sa...

Skrubba försiktigt m lite stålull på det stället i fjärrgrunkan där batteriet ska avge sin ström. Där blir det efter ett tag en elak liten beläggning/kemisk reaktion/batterismegma. Den ska VÄCK.

Grattis Jonna!

Söderberg sa...

jonna säger också bra, med lödningen och sånt, toppen!