måndag 31 mars 2008

Norrköping i 10 bilder

På det kortaste av varsel bestämdes att jag utan vare sig tåg- eller match-biljett skulle åka till Norrköping, för att se Norrköping-DIF i den allsvenska fotbollspremiären.

Jag hann med tåget på håret och väl framme i Norrköping var det taxi i ilfart till arenan. En Pekinganka lotsad av en Bolibompadrake körde som en Gudinna på småvägarna genom stan.
Tack vare henne hann jag fram till "Parken" i god tid och fick tag på biljett till både mig och Jack.
Väl inne på stadion bjöd arrangören asfalten på innerplan på ett mäktigt tifo...
... alltmedan den enorma hemmaklacken skanderade "Kämpa på - IFK" och andra moderna ramsor.
Tyvärr var det inte på min läktare man fick röka... ... men vädret var strålande och stämningen bland östgötarna var gemytlig...
Att Norrköpingssupportrar skulle vara gnälliga håller jag inte alls med om. Ibland kunde det gå flera sekunder utan att jag hörde nån klaga på domaren, underlaget, motståndarna eller den egna målvaktens obotliga förlossningsskada.
Jag fick kort sagt två magiska timmar under den östgötska solen, bländad av Djurgårdens fantastiska spel och toksköna nyförvärv!
Fast förutom segern och det trevliga sällskapet var nog bäst av allt...
... att jag plankade på tåget hem!

12 kommentarer:

Fredrik sa...

Jag visste inte att du hejade på Norrköping. Jag antar att det är Norrköping eftersom man inte kan heja på djurgården om man är helt frisk, och det vet jag ju att du är...?

Peter Barlach sa...

Klart jag är Djurgårdare, fast idag håller jag såklart bara på Ljungskiiiiiile!!!

Godiva sa...

Putte och Piraten. Norrköping. Alla var där.

Utom Snokis, som var i h-lan. Det har jag läst i tidningen idag.

Fredrik sa...

Sviiiiiiiiiiiiiin.

Snokis sa...

Man tror man är anonym.

Anonym sa...

Jag har stått och frusit med en dränkt varmkorv i handen på den där läktaren med två olika kärestor. Den ene vrålade "alla kloka håller på snoka". Den andre var AIK-are.

Ingendera funkade.

Putte o Piraten sa...

Sååååååå jävla coolt att planka på tåget. Peter vår nye punkfarfar?

Die Quelle sa...

Var är blid 10?
Bra match!

Wennberg sa...

Å jag var där... och Jonne. En härlig dag med tre härliga poäng.

Peter Barlach sa...

ordsnok: jag vet hur det känns.

suziluz: förstår det. (väldigt rolig kommentar fö)

pop: tack!!!

die quelle: fan vad du är vass! jag hade länge med en bild på jack i papperskorgen, men det passade inte in rytmiskt, så jag slängde den, men då glömde jag att jag redan döpt inlägget.

wennberg: visst var det härligt. kan inte du maila mig dina kontaktuppgifter.

Anonym sa...

Hah! Amatör. Jag har plankat på Växjö-Sthlm tåget i över ett år. Den avancerade biten är ju när man åker från Sthlm, det är ju liksom första stationen och de kollar allas biljetter.
Det är kanske inte så mycket att skryta om iofs..men när jag för en gångs skull åstadkommer något så. Det är en stor vinst för en smålänning, att spara så mycket pengar.

Anonym sa...

Jag känner mig så löjlig.