fredag 25 april 2008

Före och efter derbyt

Före derbyt var allt fantastiskt. Sol, öl och sköna Wenner!

Frid, harmoni och kärlek. Efter derbyt var allt inte lika fantastiskt. Tänk att nedanstående bild är till 10-15% representativ för det kaos som rådde.

Från ena hållet tjurrusande huliganfirmor, från andra hundratals förvirrade poliser och sirenstinna skitnojiga hästar som studsar fram centimeter från en. Och ingenstans kan man ta vägen för överallt är det skrik och bråk.

Misshandel, blod och tårgas.
Simon Bank skrev typ såhär i Aftonbladet häromdagen:

"En huligan älskar fotboll som en hustrumisshandlare älskar sin fru."

10 kommentarer:

Erik Ahrnbom sa...

Och ledningarna som resonerar som misshandlade fruar: Det är egentligen inte så farligt, om vi bara kan kommunicera bättre, vi kan väl prata om matchen istället?, det är inte så lätt att kontrollera sig om man älskar fotboll så mycket osv osv.


Croneman i DN för några veckor sen:

"Ursäkta: Under säsongen kommer i snitt varje omgång av allsvenskan att ses av kanske 100 000 svenskar. Och av dessa 100 000 är ett hundratal riktigt våldsamma, ofta drogpåverkade.
Samhället har lagt en helsickes massa pengar på problemet, hur många poliser binds upp kring matcherna varje helg? En kollega upplyste mig om att bara i Stockholm jobbar sju poliser heltid med fotbollsfrågor. Helt absurt. Och vad kallas de? Jo, supporterpoliser. Supporterpoliser?!

I Sverige är de flesta klubbarna livrädda för sina mest våldsamma fans, i stort sett har man under åren gjort noll, ja förutom då att med jämna mellanrum skicka fram sin högste boss som på bredaste småländska varenda gång sagt: "Det är inget vi kan göra nåt åt, det är ett samhällsproblem."

Nej, och att barn misshandlas i skolan är inget skolproblem, och problemet med krogköer har inget med krogar att göra, och knark tillverkas i Sydamerika. "Vi säljer ju inga droger på matcherna."

Sjyst!"

Så länge klubbarna inte tar ansvar kommer inget att hända.

Peter Barlach sa...

Att göra sin research i DN... Hm... Hur mycket har du på fötterna utan Croneman?

I min bok gör alla svenska storstadsklubbar asmycket och även på djupet mot våldet och har slutat att sticka huvet i sanden.

Erik Ahrnbom sa...

Men Croneman var bara ett exempel. Precis som din Bank. Jag vet inte vad alla klubbar gör, jag vet inte alls lika mycket som många andra. Men jag vet vad Lars-Åke Lagrell sa, jag hörde Bojan Djordjic. Det kanske bara kan ses som enstaka exempel, jag ser det som tydliga tecken på att ingen enig linje hålls. Hade man gjort något åt problemet på djupet så hade inte en fotbollsspelare i AIK uttryckt sig på det sättet. Han hade fått lära sig vilken hållning han har att anamma. Ordföranden i Svenska Fotbollsförbundet hävdar att det är ett samhällsproblem. Jag förstår hur han resonerar, men jag håller inte med. Jag tyckte att Cronemans exempel var ganska belysande.

Anders Sparring sa...

Det där är anledningen till att jag har slutat gå på fotboll.
Man förtjänar bättre, på något sätt.

Huskorset sa...

Och jag som hade kunnat tänka mig att börja gå på vuxenfotboll lite oftare.
Nej, jag håller mig allt till Facebookgruppen som går och hejar på ett slumpvis utvalt knattelag någon gång i vår.
Det är fotbollskärlek det.

Robin sa...

HK: Någon gång i vår. Vill inte sabba något för dig nu huskors, men det är redan gjort. Du missade det.

Anonym sa...

Fotbollen förbrödrar...syskonkärlek?

Huskorset sa...

Robin: I Stockholm, ja. Man har väl sett klippet. Underbart. Det var liksom mer praktiskt att tillhöra Gbg-gruppen. Det lutar tydligen åt 17:e maj. Kan bli hur kul som helst.
Har ni fotboll i Sundsvall?

(det där med chattforum i barlachs kommenatarsfält...)

Anonym sa...

Ja, barlachs blogg är ju ultimat. Det är ju någon sorts blogg-dejting-chatt-fotbolls-familje-sida.

Om de ha fotboll i Sundsvall vet jag inte. Men det har de säkert.
I Karlskrona (där jag bor) har vi iallafall det.

Huskorset sa...

Robin: Åhå! Det hade jag missat.
Blekinge, alltså. En FHS-kompis från längesen är från Karlshamn och han sa "stjätt" om "stjärt". Det är ett kärt minne.