onsdag 9 april 2008

Medförfattare nån?

Jag behöver lite hjälp här.

Jag arbetar med min bok Dubbelfel, som kommer ut på Bonnier Carlsen i September.

Jag skriver på en scen där två 13-åringar, John och Clara ligger och tittar på en DVD hemma hos Clara. Det är hösten 2006 och filmen (eller teve-serien?) är Claras. Hon ligger och fnissar hela tiden, medan John bara fantiserar om Clara. Han skrattar med, när hon skrattar, bara för att hon inte ska fatta att han tänker på henne.

Antingen är det en för 2006 alldeles ny och inne film/teve-serie, eller inte.

Kanske en klassiker?

Jag har ingen aning, så hjälp mig, vad tittar ungdomarna på?

Bästa förslaget belönas med (förutom att bli medförfattare) ett av mig och Jonas Björkman signerat exemplar av den här boken.

Tack på förhand!

26 kommentarer:

Anonym sa...

Pretto-Clara kollar på Farväl Falkenberg

Tönt-Clara kollar på Göta kanal 2

Omogna Clara vet att John är gay därför hånskrattar hon sig igenom Brokeback mountain

Jag återkommer till adressen (som du ska skicka boken till).

*Spökljud*

Fredrik sa...

Film: Tjenare kungen/Stockholm boggie/Babylonsjukan
Serie: OC (skulle vilja säga Spung, men den gick 2002)

Elena sa...

Serien: "friends", lika aktuell då bland ungdommar som idag.
"OC" säger jag oxå, även den är något som jag vet ungdommar följer.

Anonym sa...

Clara tittar på morsans samlade brevfilmer från Bullen 1987 - 1989
inspelade på VHS, som hon hittat i en osorterad hög i tvättstugan.

Anonym sa...

de kollar såklart på nedladdat. allt annat än det är otänkbart faktiskt. TV-serie. Prison Break, 24 eller Heroes.

Anonym sa...

Tv-serier hon skulle kunna ha på dvd är tex Gilmore girls, Dawsons creek och One tree hill fast det är mer drama och kanske inte något hon sätter på när John är med. Då kanske hon istället tittar på That 70´s show eller Friends.

Filmer som ungdomar tittar nu och för några år sen är tex. american pie- filmerna, Fucking Åmål, Freaky Friday, Bring it on. Typ i stort sett alla high school filmer. Jag tror att de såg på Freaky Friday :)

Erik Ahrnbom sa...

Om "Scrubs" gick 2006, så är det helt klart den dom kollar. Det är alla tonåringars favoritkomediserie, verkar det som. Skämtpepprad dessutom, vilket gör att Clara kan hårdfnissa oavbrutet.

[attle] sa...

kanske TV- serien Gilmore Girls?
Filmen Djävulen bär Prada? Jag tror det var 2006, om jag inte är helt ute och cyklar...

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

TV: Kvarteret Skatan? Hey Baberiba? Parlamentet? Hipp Hipp? The Office? Scrubs? Vänner?
Film: farväl falkenberg. Liftarens guide till galaxen, harry potter och den flammande bägaren.

Shit va svårt.

Anders Sparring sa...

En kärlekshistoria. (kom på DVD för ett par år sen, min äldsta tittar hela tiden)

Borsökna Östergård sa...

Jag röstar...det var väl en tävling?! på ANONYM, båda anonym. Ta nåt av dem förslagen.

Huskorset sa...

Hmmm...Scrubs är sagt, 24 är sagt, OC är sagt...
Jämt ska man vara tvåa på bollen. Därför säger jag orginal-Mupparnas samlade på DVD. Den boxen kom till Sverige i januari 2006. Det vet jag med bestämdhet.

Anonym sa...

Simpsons är en rätt vanlig komisk serie som jag tror att de flesta ungdomar kollar på eller jag gör det i alla fall. Men den kanske inte är så 2006 men det det finns ju scrubs och 2½ men som man skrattar åt.
De filmerna som jag tror att många ungdommar skratt åt är nog Dodgeball och Hot Chicks.


Sara Hilding

Robin sa...

Jag hade valt Svensson Svensson.
Bara för att det är en sådan där serie som alla svenska måste tycka om. Annars så är man sinnessjuk och borde låsas in.

Svensson Svensson är den mest överskattade humor någonsin.
Efter Stefan och Krister.

PS. Du får ta Svensson Svensson även jag förstår att du inte kommer ge mig boken.
Isåfall röstar jag på att du ger den till aslaughardar. DS.

Anonym sa...

That 70`s show!

Anders Sparring sa...

Hej, det är jag igen, och jag vill gärna ha den där boken.

Det är klart att de INTE tittar på "en kärlekshistoria", det vore för uppenbart, vilka två tonåringar av motsatt kön lägger sig framför den? Jag har grämt mig över det dåliga dåliga förslaget hela kvällen.

Mitt tips är att du hittar på en fiktiv DVD som de kan kolla in. "Sylvester och Josepha", spansk manga från 60-talet. Francos favoritserie.

Annars kunde de kolla in Blades of Glory, det skulle jag ha gjort, fast den kom kanske 2007, nej nu vet jag, nu vet jag exakt vad de kollar på, och den ska du också se om du inte har gjort det:
TORKEL I KNIPA.
Det är mitt tips. Adressen har eniro.

Fridens.

Anonym sa...

eller dom dära galningarna som gör illa sig själv och badar i elfantbajs osv. Verkar vart poppis för nått år sedan..minns inte vad programmet heter dock. Steve O heter någon iaf

Robin sa...

Svensson svensson.

Så jävla svenskt att kolla på.
Och de är väl svenskar. Typiskt såna där jävla svennar med dålig humor.

Jag ändrar mig till att jag vill att Anders Sparring får boken.
Dessutom vill jag bli omnämnd i tacklistan i din nya bok om du väljer svensson fucking svensson.
Då lovar jag att köpa boken me.

Anonym sa...

Jag tycker att dom istället för att titta på tv sitter och läser varsin bok.

John har fått fatt på en bok debutanten Anna Kaos och även om John så klart gillar boken som attan kan han då alltså inte koncentrera sig. Och inte blir det bättre av att Clara fnissar hela tiden. Kan hon inte vara tyst den flickan? Men fin är hon. Tänk om man bara fick fnutta henne lite i håret. Ska jag prova? Nej, jag vågare inte. Tillbaks till Anna Kaos boken.

Clara läser andra boken i Klaus-Peter Beiersdorfs succetriologi "The U-sign" som handlar om Stureplan och om varför det är inne att visa hårdrockfetttecknet igen. Som sagt en succe. Clara skrattar och fnittrar och gurglar åt Klaus-Peters finurliga humor men också åt tanken vad hon skulle vilja göra med Klaus-Peter om han visade tecknet för henne.

Ja, ungefär så här skulle jag ju lägga upp det. Men jag vill inte på något sätt pressa dig till att ändra i din bok för min skull.

Erik Ahrnbom sa...

Efter ytterligare en snabbläsning av alla förslag tyckte jag spontant och omedelbart att That 70´s Show kändes bäst. Brett och liksom specifikt på samma gång. Ge boken till Alexandra, föreslår jag.

Anonym sa...

Självklart kollar de på gnagets säsongs-dvd från 2004. Då kan Clara hånskratta hela tiden!

Joakim Holtz sa...

De tittar på vänner. Lätt för alla att relatera till och alla vet vad det är. Går på TV i repris jämt och ständigt med.

Anonym sa...

Jag tror jag ändra mig faktiskt...

Man får dessutom ha i medtanke att det är en dvd de tittar på och inte nedladdning eller en serie som går på tv.

Jag tycker nog att det passar boken ifall de tittar på en svensk tonårsfilm gärna med mångkulturellt tema. Det är väldigt inne i barn och ungdomslitteratur nu så och dessutom har det gjorts otaliga filmer i det temat, roliga dessutom.

Zozo tillexemplen var relativt ny då och ifos så är den en oerhört gripande drama men den har även sina komiska inslag här och där.

Fast vill du bara ha komedi så finns ju.... hmm.. jag återkommer!

Ströbaek sa...

roliga klipp i USA (på 5:an) där man rått skrattar åt barn som ramlar, får gunger i huvudet, cycklar på familjehunden, farmor eller en lyktstolpe. Pappor som ramlar. Mammor som ramlar. Djur som låter, rör till det och ramlar... Födelsedagar, bröllop eller examensdagar som blir förevigade i TV för att någon ramlar. Klipp som vinner tiotusen dollar... för att någon har ramlat.

Anonym sa...

http://wwwc.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,975815,00.html

Själv skulle jag rösta på:
- Veronica Mars (snabb dialog serie, småskoj och för ungdomar)
- Rocky och Drago

ELLER film!
- Scary movie 4 (Om nu Clara är lättroad)

Anonym sa...

Mm, duger inte that 70`s show kanske American pie 5 the naked mile! Eller nån mangafilm, 13åringar är väll galna i manga. Typ Naruto