tisdag 27 maj 2008

Sudden Death pågår - inte längre!


Här är äntligen rätt svar i Örtagårdstävlingen:

1. Gräslök
2. Gräslök
3. Gräslök
4. Persilja (slätbladig)
5. Dill
6. Citrontimjan (timjan godkänns)
7. Dill
8. Mynta

Här är den avgörande myntan i närbild.

Flest rätt hade Översättarhelena och Huskorset, som hade 7 rätt var.

Båda klantade sig på myntan.

Översättarhelena svarade förvisso Mynta, men hon sa också "eller en frodig oregano". Det kan alltså inte godkännas. Huskorset svarade "Basilika (kanske nån thaivariant?)" vilket ju är rent åt helvete.

Detta innebär att det står 7-7 mellan Översättarhelena och Huskorset.

Så hur ska jag skilja dem åt?

Som sig bör genom Sudden Death.

Reglerna är enkla: Försten av Huskorset och Översättarhelena som svarar rätt på vad nedanstående blomma heter, vinner tävlingen!

Själv har jag ingen aning, men vill väldigt gärna veta för att jag tycker så mycket om den (och kan såklart googla om svaret är rätt eller inte).

Lycka till!

Tillägg: Översättarhelena verkar ha avgjort hela skiten med att smacka in "BRUDSLÖJA" i krysset. Så vitt jag kan googla är det en korrekt balja.

Grattis Översättarhelena, äran är din!

Tillägg 2: Nu kom plötsligt målkameradomaren Malinka in här och säger att blomman är en MANDELBLOM. Jag googlar och förvirras. Hjälp nån? Huskorset? Helena? Vad är det för jävla blomma jag älskar på min tomt?

Tillägg 3: Blomprover är nu, via min arborist, skickade till flickorna på Djurgårdsförvaltningen för analys. Alldeles nyss kom svaret, som väntat: SILVERARV.

Således, för andra eller tredje gången, har Översättarhelena avgjort denna segdragna, men inte desto mindre hyperrafflande Sudden Death. GRATTIS!

Klart slut.

17 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Du var mig en övernitisk domare! Jag tror i alla fall att det är en brudslöja (Gypsophila paniculata).

Anonym sa...

Du Fabio, eller jag menade Peter!
kolla in denna länk
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/england/article2554438.ab
lika som bär

Anonym sa...

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/england/article2554438.ab
vaa, hela adressen kom ju inte med i första inlägget

Anonym sa...

men vad i!
Varför försvinner halva länken! :(

Översättarhelena sa...

Tack tack! Nu ska jag gotta mig åt detta hela kvällen.

Malinka sa...

Vafalls? Är det inte mandelblom?

Malinka sa...

Du får fråga det aktuella objektet.

"Ursäkta, är du Saxifraga granulata eller Gypsophila paniculata?"

Översättarhelena sa...

Hmm. Visst är det litet tidigt för brudslöjan att blomma, men mandelblom kan det väl inte vara?! Kolla i virtuella floran: "Stjälken är upprätt, hårig och har några få, strödda stjälkblad och en basal bladrosett."

Malinka sa...

Vad i beskrivningen av mandelblommen stämmer inte överens med bilden av Barlachian?

Det är svårt att se, men jag tycker inte att blommorna på bilden har de långa och tunna stjälkar som jag förknippar med brudslöja.

Ah! Blomsterkrig! :-D Kanske krävs närbild?

Översättarhelena sa...

Mandelblom har ju liksom lite kala (fast ludna), köttiga stjälkar. Kolla här. Sen växer den ju på berghällar och torrbackar och sånt. Fast inte vet jag. Det kanske är en liten bit Småland på Lidingö, helt enkelt.

Malinka sa...

Asch, jag börjar känna mig osäker. Jag stod och beundrade vår mandelblom (den blomma som vi kallar ..., känner jag att jag måste tillägga) i helgen och överförde mina känslor på de barlachska blomstren.

Huskorset sa...

VA i helve? Jag skrev ju igår kväll? (måste ha varit mkt trött och tryckt fel)

Ungefär detta:

Det är samma lilla vita blomma som jag också älskar, och som jag köpte till "vårt" torp förra året och planterade ut och i år SLITER MITT HÅR för att jag inte minns namnet på eftersom vi inte har nåt torp längre, utan ett riktigt hus, och DÄR vill jag ha den här blomman.
Jag trodde länge namnet var Vitarv. Det är fel.

The Quest goes on kära vänner, detta MÅSTE lösas. Men icke att det är brudslöja eller mandelblom!

Översättarhelena sa...

Vad tror du om silverarv då? (Cerastium tomentosum.)

Huskorset sa...

JAAAAA!!! Det är det! Det hette dom! Det är rätt! Silverarv var det!!!
Guuuud så skönt. TACK!

Alltså, kan ingen sticka åt ÖH ett Nobelpris i allmänbildning?

Översättarhelena sa...

Snarare i googlesökning ...

Malinka sa...

Silverarv. Såklart.

Anonym sa...

Skönt att ni löste detta! Jag kom att tänka på hur jag punkterade en stolt äldre bror när han pekade på sin rabatt och sa "Titta så mycket mandelblom jag har!" och mitt svar "Det där är inte mandelblom, det är silverarv!". Han såg mycket besviken ut.

Brudslöjan har inte ludna blad, ifall någon fortfarande undrar, och brukar bli stor som en liten buske (utom min som slåss för sitt livsutrymme).