tisdag 17 juni 2008

Recycling

Det fantastiska äppelträdet som vi fick av Jonas och Dea i bröllopspresent för fyra år sen har dött. Det omkom säkert redan för ett år sedan. Men det tog en säsong för mig att vilja inse det. Till sist var det bara att bita i det sura.

Det var med enorm vånda som jag såg mig hugga ner det och åka till nån anonym trädgårdsavfallsstation.
Häromdagen kom jag på att jag kunde göra flis av det åtminstone och lägga på grillen. Tyvärr har jag ingen flismaskin, så jag fick tälja bäst jag kunde med farfars gamla morakniv.
Därefter la jag flisorna i blöt och la på kolen med jämna mellanrum medan jag indirekt helgrillade 1kg kalventrecote.
Tillsammans med en fetaost-sallad (obs ej = grekisk) med röd paprika, tomat, sockerärtor, lök, pinjenötter, "blandsallad från landet", rosmarin och citrontimjan blev den äppelrökta kalven ingenting annat än superdelikat.

Det kommer bli en fantastisk grillsommar, mycket tack vare vårt döda äppelträd.
Vad vill du att jag ska röka nästa gång du kommer på middag, Jonas?

6 kommentarer:

Anonym sa...

om du inte hadde blivit författare , skulle du ta ha blivit kock?/Monica ;)
Ser jättegott ut

Anonym sa...

Får inte vi andra komma på middag? Jag vill ha rökt rådjursstek och någon smarrig sallad till det. Gärna med ruccola.

Figges Blogg sa...

Fy fan vilken östrogen blog du levererar, inte för att det är något fel i det, inte alls.
Jag konstaterar bara att det sitter en massa kvinnor och bara lapar i sig kulinariska läckerheter, far och dotter dialog och eftertänksamma reseskildringar.
Ibland kastar du ett stycke kött till grabbarna, fotbolls-EM, Eriks axel etc.

Forsatt god dag.

Anonym sa...

Hehe, det fanns väl inget surt att bita i?! ;-)

Anonym sa...

Jag tror du har lite för mycket fritid. Tälja egna spån av ett dött äppelträd...
Tur att det blev gott i alla fall, efter all möda du lagt ner.
/En av de östrogenstinna

Lagerström sa...

jag tycker det var en vacker recycling. Earth to earth, dust to dust, liksom.
Svar på frågan: Right Ultra för gamla goda tiders skull