söndag 24 augusti 2008

Kantarelltortilla

Smält (mitt uttryck för att under lång tid på extremt svag värme fräsa) lök, vitlök, chili i minst en halvtimme. Sista tiden tillsammans med tunt skuren kokt potatis.

När all vass smak från löken är borta häll på äggstanningen (= lättvispat ägg, salt och peppar - obs. inget vatten, ingen mjölk och framförallt ingen jävla grädde!)

Låt äggen stelna på så svag värme som du har tid med.

Sen kom mitt lilla lyxfusk in i bilden eftersom jag redan hade en kantarellröra blandat med några Karl Johan som Vera plockat.

(Kantarellröran går kort till såhär: vattna ur kantarellerna (låt dom ligga ensamma i pannan tills allt vatten dunstat), därefter smält lök vitlök chili (se ovan) och örter tillsammans med svampen i nån halvtimme.

Strö färskriven parmesan över omeletten när den nästan stelnat.

Häll på kantarellröran, toppa med örter och några plommontomater.

Salta och peppra när och hur mycket du känner för.

Av alla äggrätter jag nånsin gjort: Lätt topp 3!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Du är en vacker människa Peter, men ditt maginnehåll är det inte.

Huskorset sa...

Så jävla avis är jag. Vi har inte hittat en svampjävel.