tisdag 30 september 2008

Tomatsås naturell

Jag gjorde en superportion tomatsås naturell till Jonna innan jag åkte. Den bestod av typ tio rödlökar, fem solovitlökar och två hela små chilifrukter.
... som jag finhackade och smälte på extremt svag värme i en timme ungefär...
... tills det blev som en smet där all bitter lök-smak försvunnit.
Därefter sprutade jag i typ en tub tomatpuré och kanske en flaska vitt vin. Det fick koka ihop till en tjock röra på svag värme i minst fyra timmar. Inga andra kryddor eller smakförstärkare.
Jag delade upp tomatsåsen i åtta portionsförpackningar som jag la i frysen.
Idag tog jag fram en av dem.
Jag tinade den på pannan, blandade i lite röd balsamvinäger, lönnsirap, husets bästa olivolja, salt, peppar, basilika och kycklingbuljong...
... som blev till efter att jag ugnstekt majskyckling. Jag serverade med kycklingen förstås, grillad paprika, halloumi och grov bulgur.

Det blev himmelskt gott. Men det är inte dit jag vill komma, det är till idén med att ha tomatsås naturell i frysen.

Okej, den där söndan för två veckor sen tog det en halv dag att göra den, idag tog det ingen tid alls. Och man kan toppa den med precis vad man vill, beroende på vad man ska äta till.

Ibland är matdivan bara diva. Ibland är han ett geni.

7 kommentarer:

MonasUniversum sa...

Jävlar vad gott det låter. Måste printa detta.
Välkommen hem...för stunden...

Figges Blogg sa...

Detta är en sen fråga då du är hemma nu, men kissar man hellre i en hotelldusch?

Märta Stewart/ Min stora lilla värld sa...

Jag blev så inspirerad/provocerad av detta recept ... se min blogg: http://maertastewart.blogspot.com/2008/09/tomatssduell.html

Huskorset sa...

Huskorset nickar sitt gillande.

Anonym sa...

har just ätit stekta nudlar med bacon och lite annat kraffs och blev propp på det. men nu efter att läst det här så flödar snålvattnet.

Anonym sa...

Tomatpuré är lika mycket homosex som djurgårn.
Själv föredrar jag 50/50 av färska tomater och burkade hela och låter det hela småputtra och reduceras till förbannelse i cirkus 16 timmar. Man att göra en försvarlig laddning och frysa ner är jag med på. En korrekt tomatsås kan vara grundbas till det mesta.

Anonym sa...

varför så stora burkar?