tisdag 30 september 2008

Ur en pressrelease från TV4

Måndag 6 oktober, 19.30, TV4

Premiär av "Halv åtta hos mig"

I premiären av Halv åtta hos mig bjuder Lidingöbohemen Peter Barlach tre gäster på middag. Peter är författare och trubadur och beskriver sig själv som något av en matdiva.

Peters tre gäster, som ska betygsätta honom under kvällen är Khaled Bakkar, privatrådgivare på bank, fastighetsmäklaren Lisa Almgren och Irenka Carlsson egenföretagare i städbranschen. De tre ska själva vara värdar och bli betygsatta senare under veckan.

Irenka är väldigt noga med att det ska vara välstädat när hon går bort på middag, vilket leder till en del stränga omdömen hemma hos Peter. Men trots olika syn på städning blir det en minnesvärd och rolig kväll för alla fyra.

Hos Peter bjuds det till förrätt, skinka & melon à la maison, till varmrätt, husets escalope Istanbul - utskuren biff med harissa-sås, riven halloumi, bulgur och smaksatt youghurt och till efterrätt värdens chokladmousse med turkisk yoghurt, lime, mynta och sensommarbär.

Halv åtta hos mig är matlagningsprogrammet där amatörkockar sätter sina matlagningskonster och sociala färdigheter på prov. Programmet är producerat 2008 och sänds i 32 delar.

Varje vecka, måndag till torsdag, får tittarna bekanta sig med fyra, för varandra okända personer, boende i samma stad, som turas om att bjuda varandra på middag. Det blir spännande möten i de egna köken och vid middagsbordet när middagsgästerna ska lära känna varandra och sätta sina matlagningskunskaper på prov.
Varje litet moment i middagsbjudningen är lika viktig som helheten - presentationen av menyn, inköp, dukning, matlagning, fördrink och slutligen middagen. Och det är en brokig skara människor som möts vid middagsbordet där alla sätter sin egen prägel på bjudningen. Är det okej att gå in med skorna på och vad säger veganen när jägaren serverar hjort? Kan pedanten vara tyst när hon kliver in hos den stökige bohemen och hur reagerar dukningsfetischisten på en bjudning med pappersservetter på bordet?

När middagen står på bordet är det dags för sanningens ögonblick. Är maten god nog åt de kräsna gästerna? Har allt slit med kastrullerna varit tillräckligt? Efter middagen betygssätts kvällens värd av sina gäster och den värdkock som fått högst betyg när veckan är slut blir veckans kock och vinner ett fint pris.

(Jag har inte sett en sekund, tro mig, jag bävar, men dom säger att det är roligt. Jag hoppas bara att jag gör bort mig på ett skönt sätt...)

15 kommentarer:

Märta Stewart/ Min stora lilla värld sa...

Haha, jag lovar jag ska titta. Förväntar mig mästerverk! Känn ingen press ...

Anonym sa...

Skön titel "Lidingöbohem"...

Denna typ av bohem dricker bara 1 glas champagne till frukost till skillnad från "Botkyrkabohemen" som får nöja sig med en fickljummen mellanöl, eller?

Skall bli mycket roligt att se detta "hemma hos" program!

Monica sa...

ska bli intressant ;) se ditt adhd hem !
Maten blir nog kanongod

Anonym sa...

Och här fanns det bild med:
http://www.tv4.se/1.637775

hehe

Snokis sa...

Konkurrerar inte du lite med Sus och Bert vid den tiden? Fast jag kan ha fel.

Figges Blogg sa...

jaja, men kissar man hellre i en hotelldusch?

aussiekicki sa...

Åhhhh, jag vill också se!!!!

Godiva sa...

Jäklars, vilken kändis du är! Riktiga TV4!

& Först ut av 32 !! Pirrigt! Är det tävling också?

Du gör nog inte bort dig, om du inte mongosjöng efter att gästerna gått och du stod med disken? : -)

PS: lägger du ut recepten så man kan testlaga hemma sen? eller gör TV-bolaget det?

Elena sa...

va kul... trodde du skämta först...
Jag kan inte titta precis den kvällen men jag lovar att titta sen när jag kommer hem....
Och du... jag tror du kommer att lyckas med att göra bort dig på ett skönt sätt.

MonasUniversum sa...

Mmm, jag är ju inte särskilt orolig för maten.

Det är väl lite värre med städningen.

Stackars Jonna. Hon får väl städa satan innan.

Hur som helst så kommer jag sitta klistrad!

Anonym sa...

Alltså, jag hör till de där människorna som anser sig vara för upptagna för att slösa sin tid med att se på TV (och nu överdrev jag bara liiiite) men jag ska verkligen försöka se detta. Låter dessutom som en bra programidé!

Och jag hör också till skaran av ganska lättroade personer. Därför bänkar jag mig med barnen på söndagar kl 20. Och jag skrattade mycket gott i söndags när dina vänner försökte ta sig igenom hålen. Framförallt när sparrisen skulle lyfta muskelkillen och muskelkillen ursäktade valet av plats med att det verkade så jobbigt att stå bakom.

Sus sa...

Matakuten.
Tv 4.
Kl 21.
Bee there.
Bert was.
And Sus.
Men mest Äldstingen.

Robin sa...

Det var ju roliga nyheter att vi får se matdivan i rörliga bilder. Tråkiga nyheter är att alla bilder och filmer från när du var här har raderats. Kameran valde att själv ta bort dem. Trist, men sånt händer med alla nya teknologiska saker. Får väl försöka filma lite i torsås. Eller Karlshamn. Kanske filmar hela Brunomonologen:)

C sa...

Inbokat i kalendern!

Putte o Piraten sa...

coolt. jag ska kolla varenda litet moment du gör Peter ;).

Jag tyckte det var ett ganska kul program sist det gick..