fredag 26 december 2008

Julens nav

Jag bakade bröd för typ första gången i mitt liv. Det blev ett rätt freestylat vörtbröd, som aldrig hade överlevt utan Jonna och Tonåringen, och som helt otippat blev jättegott och saftigt (jag tror färsk ingefära var tricket).
Den webergrillade skinkan smakade EXAKT som den ska (Anders, jag griljerade den i ugnen).
Folk brukar inte kunna äta min hemgjorda senap för att den är för stark. Därför gjorde jag tre varianter. Till och med svärmor älskade den högra. Jag blandade ut farin & cognac-senapen i mitten med Smetana (Smetana är en ännu tjockare, drygare och syrligare rysk variant av gräddfil än turkisk yogurt...).
Såhär har mina frukostar och alla typer av mellanmål sett ut sen den 23:e. Och skall så se ut tills skinkan är slut. Halva kvar. God forts.

4 kommentarer:

Anders Sparring sa...

Tack för info (käkade en julskinka på juldagen med mycket god griljerning, Mimmi trodde att det var soja i den, men jag tror att den mörka färgen kom sig av honung, föreställer mig att vi kan prata mer om sånt när vi tar den där fikan i början av jan)

En fråga till: Hur länge anser du att man kan äta av skinkan. Jag slängde just vår, då den var missfärg och gav i från sig en ny och inte helt angenäm doft.

Söderberg sa...

det ser gott ut
vi är inne på vår tredje...

Wennberg sa...

Mmmmm, senap. Fan Peter, Senapstema på nästa fest, det vore något.

Huskorset sa...

word på den.