måndag 8 december 2008

Moules marinièrs

Jag gör de godaste musslor jag någonsin ätit och nu tänkte jag berätta varför.

Jag "smälter" finhackad lök, vitlök, chili på så svag värme och så lång tid som jag har möjlighet till. I alla fall minst tjugo minuter (trick 1).

Under tiden kollar jag att musslorna är ok.

Sedan häller jag på finhackad persilja, musslorna och en deciliterskvätt schysst vitt vin. Spisen upp till maxvärme, snabbt som fan och stormkoka.

Efter cirka tre minuter har musslorna öppnat sig lite grand. Då silar du spadet och kokar ner det till hälften (trick 2), annars blir det för vattnigt. Därefter häller du i musslorna igen och kokar en minut till (trick 3), så att de blir varma igen, men ändå inte överkokta.

Servera inom 60 sekunder, annars kan du lika gärna börja om igen.

Drick upp resten av vinet.

4 kommentarer:

Figges Blogg sa...

Jag älskar Moulles!

Anders Sparring sa...

Jag med!

En petighet bara: VARFÖR?? det där är väl snarare HUR. Ett bra HUR, dock.

Varför är väl snarare frågan som besvaras med "därför att jag är bra på det och för att jag är så kär i min fru", typ.

Äh, sorry, petigheter.
Lycklig hemkomst på dig.
Nu kan vi ta en fika.

Anonym sa...

Du fortsätter alltså!

Peter Barlach sa...

Anders: EXTREMT petigt. Du har naturligtvis rätt, men ändå, allvarligt. Vad är det för jävla kommentar?

Ja, nu kan vi fika.

Olssons rakkniv: Självklart. Jag ska blogga tills jag dör.