tisdag 30 december 2008

Nyårstävling

Året är 1990.

Jag är 22 år. Vi satte upp Shakespeares En midsommarnattsdrömGalateatern (ett namn som glittrade mer än själva teatern som höll till teaterhuset Luntan som i sin tur höll till i en rivningskåk i Vasastan...).

Jag hade ingen aning om vad pjäsen handlade om, men jag gillade att säga mina repliker. (Det var ungefär så jag jobbade som skådespelare och en anledning till att jag inte jobbar som det längre.) Temat var att spela pjäsen på en nyskapande soptipp. Regissören pratade om att "vi skulle hitta det vackra i det fula och det fula i det vackra" minns jag. (Jag tror att regissören inte är regissör längre.)

Jag spelade naturligtvis Lysander, men vem spelade egentligen Demitrius, som på fotografiet ovan på ett föredömligt sätt står och blänger på Lysander?

Den som kan hylla denna lysande skådespelare på bästa sätt vinner något fint.

(Den som vet vem som skrapat bort sig själv vinner ingenting.)

21 kommentarer:

Ataharis sa...

Åhh, jag vill gärna vinna nåt fint - men jag har ingen aning. Synd. Fast han ser lite stilig ut?

Översättarhelena sa...

Det är ju inte helt olikt Torsten Flinck, men han måste väl vara mycket äldre?

Anonym sa...

Vahetteran nurå, han med alla monologerna... först var det Ondskan och sedan handlar väldigt mycket om sprit och det ska han väl ha credit för... äsch, komigennuhjärnan, han heter... han heter... aaaa!!! Justeja! Han heter Benny Haag! Är det han? I alla fall likt, tycker jag!

Hur hyllar man Benny Haag om man inte ens vet om det är han och så? Krånglig tävling, det här. ;)

Peter Barlach sa...

Det är varken thorsten flinck eller benny haag som är rätt svar.

tävlingen fortsätter med intakt raffel.

Lotten Bergman sa...

Det är en hund begraven. Det är inte 1990 eller så är det inte En midsommarnattsdröm. Och du var inte Lysander och Dimitrius hade inte på sig Hulkens brallor.

Han ser lite ut som Trillkott, men det skriver jag nog egentligen bara för att det är ett så himla bra namn.

Anonym sa...

Är det inte han som spelar Jonas i "Allt å lite till"... Ett barnprogram som gick på bolibompa för nåt år sedan och nu finns i animerad variant på svt´s hemsida.

Har man barn e man lite skadad =)
Ingen aning vad han heter och sedemera kan jag icket honom rättmätigt hylla...
lämpar över segern åt den som vet hans rätta identitet.

Anonym sa...

Jacob Eriksson
(jag tror att jag såg föreställningen)

Anonym sa...

Jag menar självklart att jag såg föreställning är hyllning nog till Jakob! Ursäkta stavfelet i första inlägget(har hängt med Ollon hela julen)

Lotten Bergman sa...

Jag håller jättemycket med om att det är Jacob Ericksson. (Länk=hyllning.)

Översättarhelena sa...

Jamen, det är ju han som är Tstatsikis plastpappa! Fast honom vill jag nog inte hylla, för i den andra Tsatsikifilmen är det ju vår egen Filmstjärna (Huskorsets) som spelar den rollen. Och han är ju givetvis mycket bättre!

Anonym sa...

Vad får man för att pricka in Anders Kungsman och Annika Kofoed?
J

row sa...

Mannen på bilden är ingen mindre än
Jacob Abel Joachim Eriksson född den 7 januari 1967 i Sala, Västmanlands län.

Ingela sa...

Sätter också en peng på Jacob Ericksson. Såg honom som skurk i går i "Kameleontens hämnd". Jättebra film för hela familjen. Det är kul för vuxna också med de skruvade figurerna i Lasse-Maja-galleriet.

Ingela sa...

Ja, hylla och hylla, han var skurkaktig på ett lysande och lagom skrämmande sätt.

Annat han gjort i drama för barn-branschen har också varit mycket bra. Tror knappt att jag sett honom i något som varit gjort för vuxna.

Anders Sparring sa...

Denne, ska det vara han som står och blänger det? I såna fall kan jag säga att jag just har kommit hem från ett biobesök där han var den stora behållningen. Lasse Majas Detektivbyrå. Han var skurken och gjorde bland annat den bästa imitationen av Marlon Brandos don C jag har sett.

Han är fruktansvärt komisk. En av de roligaste när han får det att stämma. Han är kan göra gubbar utan att det blir dålig busik av det. Och han kan spela svenne som ingen annan. Som uppblåst försäljare av piratdekoders med villa i Segeltorp och kapten för det lokala innebandylaget är Jacob Eriksson den ende (inte för att jag vet om han har spelat exakt den rollen, men du fattar).

Hälsa honom det om ni fortfarande har kontakten.

Huskorset sa...

Jag ser också att det är Jacob Eriksson. Kofoed hade jag också kunnat plocka, men Kungsman var stiligt, J!

Peter Barlach sa...

Nu börjar vi snacka.

Anonym sa...

Avgår...

Fredrik sa...

Min motspelare i HÖÖK, Jacob Ericksson. Jag har en liten filmsnutt med honom i min mobil där han är väldigt rolig, men det håller jag för mig själv. Fast jag var tvungen att säga det...bara för att djävlas lite:)
Poäng till Ingela och Lotten som är dom enda förutom jag som stavat namnet rätt, jag vet för jag tjuvkollade i min telefonbok. Fick jag det sagt också;)

Huskorset sa...

Jag skäms.

Anonym sa...

Tack o Huskors!Men vem är det med övertecknat ansikte? Nån som krossat ditt hjärta Peter...?
J