torsdag 29 november 2007

3 skäl att älska sin fru lite extra mycket den här veckan

1. I helgen firade vi att Jonna nyligen fixat en major jobb-grej med bravur. För en gångs skull gick vi på krogen (pizzerior räknas inte). Vi besökte Mathias Dahlgrens bakficka vid Grand Hotel, en restaurang alla rekommenderar. Mycket riktigt, väldigt delikat. Dagen efter sa Jonna att det visst var supergott där, men ändå inte lika gott som hemma.

"Din mat har ju många fler smaker!"

Till och med en matdiva som jag blev ödmjukt förvånad och genuint glad. 2. I måndags satt jag och Jonna och kollade Sportnytt tillsammans. Efter en lång tystnad under ett referat från det dom kallar Superligan, suckar hon och säger lakoniskt:

"Nej älskling, vi är nog för gamla för både innebandy och halloween."

För en sportnörd och nostalgiker som jag är en sådan sägning rena poesin.
3. I förrgår morse berättade jag för Jonna glädjestrålande om ett långt och roligt mail jag fått från min gamle vän Per Hagman under natten. Han bor i Frankrike och hade just haft sitt livs största fotbollsupplevelse i en match mellan Nice och Paris. Mailet var mycket charmigt och härligt Per Hagmanskt målande. Jag återgav det så gott jag kunde och när jag var klar sa Jonna:
"Men ska du inte åka ner och hälsa på honom då?"

Jag trodde inte mina öron. Jag har ju vart borta hur mycket som helst den här hösten och det lär fortsätta en del i vår och sen blir det bara värre. Jag påpekade detta naturligtvis för henne, varpå hon sa att "det är ju jobb, inte semester".

Idag bokade jag en resa till Frankrike. När jag tänker på att jag i tre dagar ska gå på matmarknader, äta timslånga middagar, röka på barer och gå evighetspromenader längs Medelhavet ackompanjerade av osannolika anekdoter från en värld jag inte visste fanns tillsammans med Per blir jag salig.

Här är Per på ett hotellrum i Dubai, januari 1998.

(Men utan dig är jag ingenting Jonna. Och din generositet får mig inte att älska dig mindre oändligt.)

32 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är jag ingen expert på geografi men är det inte vara svårt att promenera längs medelhave om man befinner sig i Nice?

Peter Barlach sa...

Robin, jag förstår inte riktigt. Nice ligger vid Medelhavet eller är det någon typ av ironi jag är för gammal för att begripa?

Erik Ahrnbom sa...

Vackert, Peter. Inte visste jag att du kände myten Hagman. Jag är, å andra sidan, buksvåger med Tommy Körberg.

Godiva sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Godiva sa...

Lovely!

Kärleken är störst av allt.

Peter Barlach sa...

Det var fint sagt, Godiva. Det gläder mig att du förstod vad inlägget handlade om.

Robin sa...

Nej, inte du som är för gammal. Bara jag som är skitdålig på Geografi. Ska plugga Europakartan hela helgen nu.

Ps. vad är det för påhitt att jag inte ska kunna lämna en länk ill min bloggadress längre?

Erik Ahrnbom sa...

Peter! Du vet hur svårt jag har för romantik, blir bara stel och harklande och sitter kvar med lodenrocken på. Men jag tycker att det var vackert. På riktigt.

Anonym sa...

Peter! Jag må verka kall, hård, tuff och cynisk, men längst där inne under pälsen klappar ett hjärta som har älskat...

Eller, missförstod jag inlägget?

Peter Barlach sa...

Du förstod inlägget, Godiva.

Lagerström sa...

Jag tycker också att det var fint, men vad ska ni på krogen att göra när ni har dig. Särskilt nuförtiden när du inte blir lika arg längre när du lagar mat.
Puss

Peter Barlach sa...

Vi ska inte äta på krogen. Bara dricka och framförallt röka. Frankrike blir töntland vid årsskiftet.

Erik Ahrnbom sa...

Blev Peter arg när han lagade mat? Vad roligt!

Huskorset sa...

Men det var väl det finaste! Vilken kanonfruga du kapat åt dig, Peter. Det är bara att gratulera dig! Och henne också.

Jag blev nyfiken - arg av matlagning? Follow-up, please!

Lagerström sa...

roligt att jag har planterat ett rykte om dig som Lidingös argaste kock

Godiva sa...

Japp, det här ska bli roligt att få höra!!

Peter Barlach sa...

Hehe, ja tack verkligen supertack Lagerström för detta.

Jag kan meddela alla att det enda som inte stämmer i Lagerströms kommentar är att jag tyvärr fortfarande flippar ur ibland i matlagning. Det handlar om bristande simultanförmåga och blodsockerfall.

Jag lovar att bjussa på ett inlägg om hur det kan gå till. Här mörkar vi inget.

Lagerström sa...

Kan det här vara ditt mest kommenterade inlägg ever?

Söderberg sa...

Jonas: Troligtvis. Lite oväntat, men ändå inte, kanske.

Godiva sa...

Han suger på det också, Barclach, men det är gott så!

Godiva sa...

Ha ha, det blev ett till, jag VEEET ju att han stavar "Barlach", när han är sig själv!

Godiva sa...

22. Ett korrektur: borde vara "min fru" i rubriken. Eller?

Erik Ahrnbom sa...

23. "mitt fru", menar du?

Godiva sa...

24. nej, det menade jag inte, tror jag?

Erik Ahrnbom sa...

25. Jag vet. Men jag tyckte "mitt fru" var skoj. "Har du träffat mitt fru?"

Söderberg sa...

det var ett jäkla snack här på fredagkvällen. har ni inget liv?

Peter Barlach sa...

tack där.

Söderberg sa...

Äh, var inte så sur. Tänk istället på att jag sitter och jobbar fortfarande, och ska upp typ 7 imorgon. Då känns det säkert lite bättre.

Godiva sa...

29? Jag tycker det var tråkigt att ni inte höll i numreringen här, jag är lite osäker nu på var vi är i räkningen liksom. Om man skulle vilja fortsätta kommenteringen.

Godiva sa...

30? Nej, eller... flera liv kanske, parallellt.

Peter Barlach sa...

jag ber.

Elena sa...

Kärlek!!!! Underbart: